منتقد اجتماعی آمریکایی گفت: «تردیدی نیست که ایالات متحده از تلاش‌ها برای تضعیف این نظام که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) دشمن اصلی محسوب می‌شده است، حمایت می‌کند».

به گزارش مرور نیوز، «نوآم چامسکی» فعال سیاسی، منتقد اجتماعی و زبان‌شناس آمریکایی در گفت‌وگو با وبگاه «تروث‌آوت» بر حمایت ایالات متحده آمریکا از اغتشاشات ایران تأکید کرد و گفت که تردیدی نیست که این کشور از هرگونه تلاش برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

وی در این خصوص با اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران گفت: «تردیدی نیست که ایالات متحده از تلاش‌ها برای تضعیف این نظام که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) دشمن اصلی محسوب می‌شده است، حمایت می‌کند».

این فیلسوف برجسته آمریکایی در ادامه به حمایت‌های ایالات متحده از «صدام حسین» علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «ایالات متحده خیلی فوری حمایت قاطعانه‌ای از دوست وقت خود صدام حسین در حمله جنایتکارانه به ایران کرد......تحریم‌ها به شدت به اقتصاد ایران آسیب وارد کرده است و اتفاقاً موجب رنج بی‌شمار شده است اما این هدف آمریکا برای بیش از ۴۰ سال بوده است».

چامسکی در خصوص سیاست‌های فشار ایالت متحده به جمهوری اسلامی گفت: «پس از آن که جنگ (ایران و عراق) به پایان رسید، ایالات متحده، تحریم‌های سختی را به ایران تحمیل کرد. رئیس‌جمهور (جورج) بوش مهندسان هسته‌ای عراقی را برای آموزش پیشرفته تولید سلاح‌های هسته‌ای به ایالات متحده دعوت کرد و هیأت عالیرتبه‌ای را (به عراق) اعزام کرد تا حمایت قاطعانه واشنگتن از صدام را تضمین کند که همگی این‌ها تهدیدی برای ایران محسوب می‌شد و مجازات ایران از آن زمان ادامه داشته و یکی از سیاست‌های دو حزب (دموکرات و جمهوری‌خواه) بوده است».

وی در ادامه از تلاش‌های انگلیس و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز سخن به میان آورد و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران را از اهداف آن‌ها بیان کرد.

وی در این خصوص گفت: «بریتانیا....نیز مطیعانه (علیه ایران) پشت آمریکا خواهد بود و اسرائیل مطمئناً برای سرنگونی دشمن اصلی خود از سال ۱۹۷۹ هر آن‌چه بتواند، انجام خواهد داد».

چامسکی در پاسخ به سؤال دیگری، تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران را عامل تشدید رنج مردم ایران دانست و گفت: «تحریم‌ها به شدت به اقتصاد ایران لطمه زده است و اتفاقاً موجب رنج شدید شده است اما این مسئله برای بیش از ۴۰ سال هدف آمریکا بوده است. برای اروپا موضوع متفاوت است، تجارت اروپا، ایران را فرصتی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و استخراج منابع می‌بیند که سیاست آمریکا در سرکوب ایران، تمامی این فرصت‌ها را مسدود کرده است».

ایالات متحده آمریکا اخیراً به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است و در تازه‌ترین این موارد، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) اسامی سه فرد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرد.

تحریم‌های امروز بخشی از جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران است که دامنه آن از زمان اغتشاشات شدت گرفته است. آمریکا و کشورهای غربی دیگر از زمان آغاز اغتشاشات در ایران تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌‌های جدید، تبلیغات رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های تند و غیرمتناسب فضای آشوب در ایران را از طریق تنفس مصنوعی زنده نگاه دارند.