آمارها نشان میدهد که سفره مردم اتحادیه اروپا در حال کوچک شدن است و چشم انداز آن حداقل در کوتاه مدت تیره و تار است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از راشاتودی، داده های رسمی نشان میدهد که اقتصاد فنلاند رو به نزول است و  تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه جولای تا ماه سپتامبر 3 دهم درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشته است.

ساموهاکالا، مدیر بخش آمار اعلام کرد که مصرف کالاهایی مانند غذا و سوخت از اواسط سال 2021 در این کشور کاهش یافته است امااکنون مصرف کالاهایی مانند لباس و کفش به دلیل ضعف درآمدها به شدت کاهش یافته است.

این گزارش تاکید می کند که رکود اقتصادی در این کشور به دلیل کاهش شدید مصرف است.

در این میان اقتصاددانان به کاهش رشد در ماه های بعدی هم تاکید دارند به طوری که «تیمو هیرونن»‌ اقتصاددان ارشد هلسینکی در توییتر خود نوشت: انتظار داریم در سه ماهه چهارم سال هم شاهد انقباض اقتصادی در این کشور باشیم که از نظر فنی به معنای رکود اقتصادی برای  فنلاند است.

اقتصاددانان انتظار دارند که رکود در فنلاند تا سال 2023 ادامه یابد همچنین گزارش اخیر آکسفورد اکونومیک هم نشان می دهد که چشم انداز اقتصادی در این کشور در کوتاه مدت هم تیره و تار است.

هر چه بانک  مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش می دهد تورم در این منطقه درسطوح بالاتر هم افزایش می یابد، درآمدهای واقعی کاهش یافته و اعتماد عمومی افت پیدا می کند.

سیاست نرخ بهره در اروپا و آمریکا که با هدف کاهش نرخ تورم از سوی سیاستمداران آنها آغاز شد نتوانسته هدف آنها را محقق کند و به اذعان نهادهای بین المللی اکنون سایه رکود را بر سر این دو قاره گسترانده است به طوری که پیش بینی شده در سال جدید میلادی تعداد کشورهای اروپایی که وارد رکود اقتصادی می شوند دو رقمی شود.

صندوق بین المللی پول هم اعلام کرده بود که بهار آینده آمریکا وارد رکود اقتصادی خواهد شد.