آلمان نخستین پایانه گاز مایع خود را با هدف جلوگیری از کمبود و جایگزینی گاز روسیه افتتاح می‌کند.

به گزارش مرور نیوز،آلمان امروز (شنبه) نخستین پایانه گاز مایع خود را افتتاح می‌کند. هدف از این کار جلوگیری از کمبود گاز و جایگزینی تحویل گاز روسیه است که به دلیل جنگ در اوکراین متوقف شده است. با این حال تامین گاز توسط این پایانه در کوتاه مدت همچنان نامشخص است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ویلهلمس‌هافن (آلمان)، این مراسم به ریاست اولاف شولتس صدراعظم المان بر روی کشتی هیوگ اسپرانزا برگزار می‌شود که از روز پنجشنبه بر روی سکوی جدید ویلهلمس‌هافن در ساحل دریای شمال پهلو گرفته است.

این کشتی هم اکنون با گاز نیجریه بارگیری شده است که برای مصرف سالانه ۵۰ هزار خانوار کافیست و تحویل آن از ۲۲ دسامبر آغاز خواهد شد. پنج پایانه شناور دیگر هم در سال جاری همین برنامه را دنبال خواهند کرد. یک طرح خصوص شرکت فرانسوی توتال انرژی در لوبمین هم در انتظار مجوز‌های اداری است.

همه این طرح‌ها قرار است ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال تعمین کند که یک سوم نیاز آلمان است و به این ترتیب سناریو فاجعه بار کمبود گاز را که از چند ماه پیش مطرح شده است در حال حاضر دور کند.

آلمان بر خلاف دیگر کشور‌های اروپایی هیچ پایانه‌ای در خاک خود نداشت و ترجیح می‌داد از منابع ارزان قیمتی استفاده کند که با با خطوط انتقال گاز روسیه می‌رسد و ۵۵ درصد وارداتش به آن وابسته بود اما با آغاز جنگ اوکراین و پایان تحویل گاز از سوی گاز پروم روسیه اوضاع تغییر کرد. واردات گاز مایع به آلمان از طریق بنادر بلژیک، هلند و فرانسه افزایش یافت.

از همین رو به منظور جلوگیری از هزینه‌های سنگین حمل و نقل آلمان تصمیم گرفت پایانه‌های خود را در خاک خود راه اندازی کند. اما آلمان هنوز قرارداد‌های گازی قابل توجهی برای پر کردن این پایانه‌ها امضا نکرده است. قراردادی میان شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس و قطر برای ترمینال گازی ویلهلمس‌هافن امضا شده است، اما تحویل گاز آن از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

تولیدکنندگان به دنبال قرارداد‌های بلند مدت هستند تا سرمایه گذاری شان سود آور باشد و این در حالیست که برلین خواهان قرارداد کوتاه مدت است تا به تدریج سوخت فسیلی را کنار بگذارد. بدون یک قرارداد قابل توجه آلمان برای تامین گاز خود در معرض نوسانات بازار‌های کوتاه مدت است. درست است که قیمت‌ها در تابستان کاهش یافت، اما به دلیل بهبود تقاضا از سوی چین که به تدریج سیاست کووید صفر را کنار می‌گذارد بازار از سال ۲۰۲۳ بار دیگر رونق می‌یابد.

آندریاس شرودر کارشناس موسسه آیسیس لندن می‌گوید اگر اروپا در ماه‌های اخیر توانسته به این میزان گاز مایع دست یابد به دلیل میزان تقاضای ناچیز چین بود.  این در حالیست که چین در ماه نوامبر قراردادی ۲۷ ساله با قطر امضا کرد.