صدراعظم سابق آلمان که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ این سمت را بر عهده داشت، گفت که مساله مشارکت او در روند بالقوه آشتی اوکراین اصلا مطرح نشده است.

به گزارش مرور نیوز، «آنگلا مرکل» صدراعظم پیشین آلمان سه‌شنبه در مصاحبه با مجله ایتالیایی «سته» (Sette) گفت: چنین مساله‌ای اصلا مطرح نشده است.

مرکل گفت که هیچ ایده‌ای ندارد که جنگ در اوکراین چطور ممکن است به پایان برسد.

با این حال صدراعظم پیشین آلمان تاکید کرد: در نهایت این درگیری به مذاکرات ختم خواهد شد. معمولاً جنگ‌ها بر سر میز مذاکره خاتمه می‌یابند؛ اما بین صلحی که تحمیل شود -که بسیاری از مردم، از جمله خودم نمی‌خواهیم اتفاق بیفتد- و مذاکرات باز و دوستانه تفاوت وجود دارد. در این رابطه حرف دیگری برای گفتن ندارم.

مرکل در مورد سیاست دولتش در قبال روسیه و اوکراین گفت که منطق فرآیند تصمیم‌گیری‌ او هنوز برای خودش «منطقی» به نظر می‌رسد.

آنگلا مرکل در مصاحبه اوایل دسامبر در مورد تنش‌هایی که شرق اوکراین را بعد از فوریه ۲۰۱۴ در برگرفت و توافق صلح مینسک که بین سال‌های ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ به دست آمد تا مبنایی برای حل و فصل اختلافات در دونباس باشد و با امضای روسیه، آلمان، فرانسه و سازمان همکاری و امنیت اروپا به سرانجام رسید، به نشریه آلمانی دی تسایت گفت: هدف از توافق‌های مینسک این بود که به اوکراین زمان داده شود تا تقویت شود.

او استدلال کرد که این روشن است که درگیری مذکور به بن‌بست رسیده و مشکلات حل نشد؛ اما «این زمان باارزشی را در اختیار اوکراین قرار داد.»

او ابراز تردید کرد که در آن زمان کشورهای ناتو قادر به حمایت از کی‌یف به اندازه‌ای بوده باشند که اکنون انجام می‌دهند.