وزیر خارجه روسیه در سخنانی طرح صلح رئیس جمهور اوکراین را رد کرد و بخش‌هایی از آن را توهم خواند.

به گزارش مرور نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: روسیه از «فرمول صلح» رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی به عنوان مبنایی برای مذاکرات استفاده نخواهد کرد و معتقد است که کی‌یف هنوز برای مذاکرات واقعی صلح آماده نیست.

لاوروف همچنین افزود: ایده کی‌یف برای بیرون راندن روسیه از شرق اوکراین و کریمه با کمک غرب "یک توهم" است.

پیش از این نیز کرملین طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را رد کرده و گفته بود که هرگونه پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین باید «واقعیت‌های امروز» درباره چهار منطقه اوکراین که به روسیه پیوسته‌اند را در نظر بگیرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به شدت طرح صلح ۱۰ ماده‌ای خود را تبلیغ می‌کند و با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و دیگران گفتگو می‌کند و از رهبران جهان می‌خواهد تا بر اساس این طرح، یک نشست جهانی صلح برگزار کنند. او برای اولین بار فرمول صلح خود را در نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ اعلام کرد. 

این در حالی است که در جریان سفر زلنسکی به واشنگتن در روز ۲۲ دسامبر، بایدن در اظهاراتی عمومی تنها گفت که او و زلنسکی دیدگاه مشابهی برای صلح دارند و آمریکا به حصول اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود متعهد است. رهبران گروه هفت هم گفته اند که به برقراری صلح در اوکراین در راستای حقوق مندرج این کشور در منشور سازمان ملل متعهد هستند.