پنتاگون اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی سیستم‌های ضد تانک "ولکانو" به تایوان به ارزش 180 میلیون دلار موافقت کرد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت‌های "نورثروپ گرامن" و "اوشکوش" مقاطعه‌کاران اصلی این فروش احتمالی هستند.

قوانین آمریکا قوه مجریه را ملزم می‌کند تا هرگونه فروش تسلیحاتی بالقوه را که بیش از یک مقدار مشخص است، به کنگره اطلاع دهد. اما این اطلاعیه‌ها معمولا انجام نمی‌شوند مگر اینکه قانون‌گذاران به وزارت امور خارجه و پنتاگون موافقت غیررسمی برای ادامه کار را داده باشند.

این توافق بالقوه در حالی صورت می‌گیرد که چین فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود بر تایوان را افزایش داده است. این فشارها شامل مانورهای هوایی تقریبا روزانه چین در نزدیکی تایوان طی سه سال گذشته می‌شود.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد، این فروش حدودا یک ماه دیگر صورت می‌گیرد و این سیستم به تقویت توانایی "جنگ نامتقارن" تایپه کمک خواهد کرد تا نیروهای تایوان بتوانند عکس‌العمل سریع‌تری نشان دهند.

این وزارتخانه افزود: فعالیت‌های نظامی مکرر حزب کمونیست چین در نزدیکی تایوان، تهدیدات نظامی برای ما محسوب می‌شوند. ادامه فروش‌های نظامی آمریکا، سنگ بنای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای هستند.

آمریکا قوی‌ترین حامی بین‌المللی و اصلی‌ترین منبع تسلیحاتی تایوان محسوب می‌شود که همین امر باعث خشم چین شده است.