روزنامه صهیونیستی هاآرتص معتقد است بین رجزخوانی مقامات سیاسی تل آویو برای حمله به ایران و توانمندی نظامی واقعی اسرائیل فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز ، وبگاه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی ضمن پرداختن به رجز خوانی و بلوف اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به ایران نوشت: فاصله قابل توجهی بین اظهارات جنگ طلبانه مقامات تل آویو درباره ایران و توانایی‌های نظامی اسرائیل وجود دارد.

طبق آنچه در گزارش هاآرتص آمده است: هرکسی که به سخنرانی‌های سنتی دو روز پیش وزیر جنگ و نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی در مراسم فارغ‌التحصیلی خلبانان گوش می‌داد، ممکن است این تصور اشتباه را داشته باشد که اسرائیل در حال بررسی حمله به ایران در آینده نزدیک است. بنی گانتس، وزیر جنگ کابینه قبلی اسرائیل، در صحبت با فارغ التحصیلان خلبانی ادعای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرده بود.

یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز اخیرا ضمن اشاره به رزمایش مشترک نظامی تل آویو و واشنگتن از شبیه سازی یک حمله نظامی در هزاران کیلومتری مرز‌های اراضی اشغالی خبر داده و به شکل ضمنی اجرای چنین عملیات نظامی در آینده نزدیک را دور از ذهن ندانسته بود.

پس از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مهمترین ماموریت کابینه خود را «جلوگیری از نابودی اسرائیل توسط ایران اعلام و مدعی شد رژیم متبوعش برای خنثی کردن تلاش‌های تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای» تلاش خواهد کرد. وی طی سخنانی در پارلمان اسرائیل (کنست) افزود: ما برای گسترش توافقنامه ابراهیم با کشور‌های عربی و پایان دادن به منازعه اعراب و اسرائیل تلاش خواهیم کرد.

هاآرتص در ادامه این مطلب یادآور شده است که مطرح کردن چنین اظهاراتی (حمله به ایران) پس از بررسی وضعیت واقعی توانایی‌های نظامی اسرائیل مفید است. در شرایطی که اسرائیل هنوز تصمیمی در مورد خرید هواپیما برای نیروی هوایی نگرفته است و هواپیما‌های سوخت‌رسان جدید تا چهار سال دیگر از آمریکا تحویل گرفته می‌شوند، طرح حمله چشم اندازی نادرست است. همچنین تقویت عملیات نیرو‌های مقاومت در اراضی اشغالی، حملات سایبری به برخی نهاد‌های اسرائیلی تا حد زیادی اسرائیل را درگیر کرده است.

پیشتر وبگاه میدا در مطلبی اعلام کرده بود محافل نظامی ارتش رژیم صهیونیستی با انتقاد به تعدادی از تصمیمات اتخاذ شده توسط سران ارتش در سال‌های اخیر، وضعیت آمادگی نیرو‌ها را وخیم توصیف کرده و تصویر تیره‌ای از وضعیت نهاد نظامی رژیم صهیونیستی دارند. افسران و سربازان دیگر برای مدت طولانی آماده خدمت در رده‌های ارتش نیستند بلکه تصمیم گرفتند به خانه‌های خود فرار کنند و این عواقب جدی در از دست دادن انگیزه دارد که منجر به وخامت سریع آمادگی ارتش می‌شود. تا سال ۲۰۲۶ نیروی هوایی ۵۵ درصد از تجربه حرفه‌ای خود را از دست خواهد داد، به این معنی که آسیب طولانی مدت در مهمترین منبع نیروی انسانی از جمله مکانیک هواپیما، کنترلرها، تکنسین‌های سیستم‌های ویژه و برنامه‌ریزان ماموریت‌ها، آشکار خواهد شد.

فرماندهان صهیونیست نیز هشدار داده اند سطح آمادگی نیرو‌های ذخیره ارتش اسرائیل در ۲۰ سال گذشته به تدریج ضعیف شده است و نبود الگوی ثابت برای بودجه اسرائیل به آمادگی برای جنگ ضربه می‌زند. آن‌ها درباره بحران بی اعتمادی بین نیرو‌های ذخیره و ارتش اسرائیل هشدار داده و خاطر نشان کردند: تعداد اندکی از مردم همچنان در فراخوان نیرو‌های ذخیره حاضر می‌شوند.

 

سه دلیل اصلی واهمه تل آویو از ایران

 

این وبگاه صهیونیستی علت واهمه اسرائیل از ایران را در سه دلیل توضیح می‌دهد: تل آویو ادعا کرده تهران به تدریج به دستیابی به قابلیت هسته‌ای نظامی نزدیک‌تر شده است. این ادعا را با توجه به غنای ۹۰ درصد اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده است. از سوی دیگر، اتحاد استراتژیک ایران و روسیه است که پس از مطرح شدن ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین و نمایان شدن توانایی پهپادی و موشکی ایران به شدت موجب واهمه تل آویو شده است. ادعای حمایت ایران از گروه‌های چریکی در خاورمیانه نیز موضوعی قدیمی است که تل آویو همواره آن را مطرح کرده است.

علیرغم اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «توافق هسته‌ای مرده است»، به سختی می‌توان این موضوع را نشانه امتناع مطلق واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات با ایران در آینده دانست. واشنگتن ممکن است در نهایت، به این نتیجه برسد که کانال جایگزینی وجود ندارد و سعی کند به میز مذاکره بازگردد. فعلاً این اتفاق نیفتاده است، هم به این دلیل که مذاکرات به بن بست رسیده است و هم به این دلیل که ایران از دو جهت غرب را خشمگین کرده است - یکی با ادعای تأمین پهپاد‌های تهاجمی روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، و دیگری کنترل ناآرامی‌های داخلی (که با هدایت غرب آغاز شده بود).

ادعای همکاری نظامی ایران و روسیه، هوشیاری آمریکا را نسبت به اقدامات تهران افزایش داده است. اخیرا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با تکرار ادعا‌های پیشین خود مبنی بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین نوشت: دولت بایدن در اقدامی گسترده قصد دارد قابلیت ایران در تولید و عرضه پهپاد‌ها به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین از بین ببرد. نیویورک تایمز تاکید کرد: مقامات اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی در آمریکا، اروپا و خاورمیانه در گفتگو‌هایی مدعی شده‌اند دولت آمریکا در طرحی گسترده قصد دارد توانمندی ایران برای تولید پهپاد‌ها را از بین برده و به‌کارگیری این پهپاد‌ها که از نوع «کامیکازه» هستند را برای روسیه سخت‌تر کند؛ اگر هیچ یک از این اقدامات کارآمد نباشد، تجهیزات دفاعی لازم برای ساقط کردن آن‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهد.

همچنین، در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که ناآرامی‌ها در ایران طی ماه‌های گذشته بتواند تغییر اساسی ایجاد کند. اخیراً بر خلاف امیدی که در اسرائیل و غرب وجود دارد، دامنه اغتشاشات در ایران به جای گسترش یافتن در حال کاهش است.

هاآرتص در انتهای مطلب خود برنامه‌های تل آویو برای طرح ادعای حمله نظامی به ایران را محدود و نیازمند بررسی جدی عنوان میکند.