پنج کشور اکوادور، ژاپن، مالت، موزامبیک و سوئیس از روز گذشته وظایف خود را به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کردند.

به گزارش مرور نیوز،  آکان رخمتولین، نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد پنج عضو جدید شورای امنیت شامل اکوادور، ژاپن، مالت، موزامبیک و سوئیس همه تلاش خود را برای تحقق صلح و امینت جهانی به کار خواهند گرفت.

 رخمتولین افزود: در حالی که وارد سال جدید می‌شویم، واضح است که شرایط جهانی همچنان با چالش‌ها و بحران‌ای بسیاری، از درگیری‌های کنونی و بلایای انسانی گرفته تا پیامد‌های منفی تغییرات آب وهوایی و همه گیری کرونا مواجه است.

او خاطر نشان کرد حل این مشکلات نیازمند همکاری و همبستگی و همچنین تعهد تزلزل ناپذیر همه کشور‌های عضو سازمان ملل است.

نمایندگان پنج عضو جدید شورای امنیت قبل از نصب پرچم‌های ملی کشور‌های خود در ورودی سالن این شورا سخنرانی‌های کوتاهی ایراد کردند. مراسم نصب پرچم اعضای جدید غیردائم شورای امنیت به ابتکار قزاقستان در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، به ریاست رخمتولین برگزار گردید؛ بنابراین پنج کشور جدید جایگزین هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ در شورای امنیت شدند.

شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو، دارای پنج عضو دائمی متشکل از انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا و ده عضو غیر دائم است که برای یک دوره دو ساله توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند. آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات عربی متحده در میانه دوره دو ساله خود هستند.