سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن احیای برجام را از دستور کار خارج کرده است.

به گزارش مرور نیوز ، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را از دستور کار خارج کرده و بر مقابله با همکاری نظامی بین ایران و روسیه تمرکز دارد.

بر اساس این گزارش، پرایس گفت: برنامه جامع اقدام مشترک از چند ماه پیش تا کنون از دستور کار خارج شده است.

وی با گرفتن ژست حمایت از مردم ایران، افزود: در حال حاضر آنچه در رأس دستور کار ما قرار دارد انجام هر کاری برای حمایت از حقوق مردم ایران و مقابله با همکاری نظامی-فناوری فزاینده بین ایران و روسیه است.

این در حالی است که کاخ سفید روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: توسعه روابط دفاعی ایران و روسیه را دنبال می‌کنیم و این موضوع برای ما نگران کننده است.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی پس از بازگشت از اردن برای شرکت در اجلاس بغداد ۲، گفته بود: معتقدم وقتی که پای منع اشاعه هسته‌ای در میان باشد، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می‌کنند، فقط خودشان را گول می‌زنند. به همین دلیل است که به عنوان هماهنگ‌کننده، همچنان به کار برای احیای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین، ادامه می‌دهم.

آمریکا که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکطرفه از برجام خارج شده، همواره مدعی بود که از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را در وین با محوریت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با تهران آغاز کردند.

تروییکای اروپایی متشکل از انگلیس، فرانسه و آلمان آبان‌ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به انفعال در اجرای تعهداتشان در قبال توافق سال ۲۰۱۵ میلادی با تهران مدعی شده بودند که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند!