بنابر گزارش راشاتودی عمده غلات صادر شده اوکراین به جای کشور‌های نیازمند آفریقایی، راهی اروپا شده است.

به گزارش مرور نیوز، تلویزیون روسیه گزارش داد در حالی که تابستان سال گذشته بعد از تبلیغات فراوان، از توافقی صحبت به میان آمد که امکان صادرات غلات اوکراین را از دریای سیاه فراهم می‌کرد، اکنون مشخص شده عمده صادراتی که از این مسیر دریایی صورت گرفته است، به جای رسیدن به دست کشور‌های فقیر و گرسنه، راهی کشور‌های ثروتمند اروپایی شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، ترکیه گزارش کرده است که نزدیک به هفده میلیون تن غله از طریق کریدوری که با میانجی گری این کشور از ماه ژوئیه به راه افتاده، صادر شده است. برای مقایسه، باید گفت اوکراین سالیانه سی و دو میلیون تن غله برداشت می‌کند. این طرح برای کاستن از بحران غذایی جاری در جهان، بخصوص برای کشور‌هایی که بیشترین تاثیر را (از این بحران) دیده بودند، به اجرا گذاشته، ولی این صادرات (به جای این کشورها) به دست اروپا رسیده است.

کشور‌های آفریقایی که در حال حاضر با خشکسالی، آوارگی گسترده مردم و ظهور دوباره گروه‌های تروریستی روبرو هستند، در حال حاضر با بحران گسترده غذایی نیز روبرو شده اند. گزارش دو هزار و بیست و دو برنامه جهانی غذا درباره بحران غذا در دنیا پیش بینی کرده است که نزدیک به صد و نود و سه میلیون نفر در این قاره با ناامنی حادّ غذایی روبرو هستند؛ به دیگر سخن، یک نفر از هر پنج نفر (در آفریقا) گرسنه سر بر بالین می‌گذارد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ گزارش داد: ما عملیات خود را در کشور‌هایی مانند سومالی، کنیا، نیجریه و بورکینوفاسو و بسیاری دیگر از کشور‌ها گسترش داده ایم و تا جایی که توان ما امکان بدهد، به افراد بیشتری کمک رسانی می‌کنیم، ولی شمار کسانی که بدون آب و غذا مانده اند تکان دهنده است.

در این گزارش آمده است: دلایل بحران غذایی متفاوت هستند، از درگیری‌هایی که به آوارگی جمعی و گسترده منجر می‌شوند تا شوک‌های آب و هوایی از جمله خشکسالی و سیل؛ ناامنی غذایی حادّ به شکلی چشمگیر گسترش یافته است. در عین حال، کشور‌های غربی ثروتمند از جمله آمریکا و شرکای این کشور در اتحادیه اروپا توجه و هزینه کرد‌های خود را به بهای بی توجهی به آفریقا، متوجه اوکراین کرده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفت: انتقال غله نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و به دلیل درگیری ها,​ امکان ارسال از دریای سیاه وجود ندارد، ولی به دلیل میانجی گری ترکیه و سازمان ملل، توافقی بین روسیه و اوکراین به دست آمد که امکان انتقال (غلات) را فراهم می‌آورد. تقریبا همه غله‌ای که از اوکراین صادر شد، به جای اینکه به دست فقیرترین کشور‌های در حال توسعه دنیا رسیده باشد، به دست کشور‌های اتحادیه اروپا رسید؛ بسیاری از کشور‌های اروپایی اکنون بار دیگر در نقش استعمارگر ظاهر شده اند، درست مثل همانی که ده‌ها و قرن‌ها سال پیش بودند. آن‌ها خیلی ساده، کشور‌های در حال توسعه را فریب داده اند و همین حالا هم دارند فریب می‌دهند.

به گفته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مساله این نیست که چه چیزی برای یک طرف یا دیگری خوب است، مساله اینجاست که چه چیزی برای مردم دنیا بیش از همه اهمیت دارد و این تردید را نیز نباید داشته باشیم که این توافقی برای جهان است.

راشاتودی در انتها آورده است:، ولی مساله اینجاست که بخش عمده‌ای از چهارده میلیون تن غله‌ای که صادر شد به دست آفریقا نرسید؛ فقط یازده کشتی از ششصد و پانزده کشتی که بندر‌های اوکراین را بین اوت تا دسامبر ترک کردند، در مناطق پایین صحرای آفریقا لنگر انداختند.