منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند که مصر از نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی به دلیل متوقف نکردن اقدامات و رویکردهای افراطی وزیر امنیت داخلی این رژیم ناخرسند است.

به گزارش مرور نیوز، منابع دیپلماتیک عربی که از پرونده میانجیگری مصر میان گروه‌های فلسطینی و دولت رژیم صهیونیستی آگاه هستند، اعلام کردند: تصمیمات اخیر کابینه اسرائیل درباره تحریم تشکیلات خودگردان فلسطین موجب پیچیده‌تر شدن موضع میان قاهره و دولت اسرائیل شده و مأموریت میانجیگری را دشوار کرده است.

تحریم‌های رژیم صهیونیستی بعد از موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست از دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم درباره اشغالگری این رژیم در اراضی فلسطینی اعمال شده است.

بعد از تماس تلفنی که اخیرا عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی گرفت تنشی میان دو طرف ایجاد شده است چراکه نتانیاهو به مصر وعده داده بود که آتش‌بس را حفظ کند و مانع یورش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم به مسجد الاقصی شود؛ اما این وزیر سه شنبه به مسجد الاقصی یورش برد.

سیسی در تماس تلفنی با نتانیاهو بر لزوم ممانعت از هرگونه اقدامی تأکید کرد که منجر به تنش و پیچیده شدن وضعیت منطقه شوند.

مصر که با اردن برای اجرای پیشنهاد آزادی اسرای اسرائیلی در غزه تلاش می‌کند ناخرسندی خود را از نتانیاهو به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایش و در تنگنا قرار دادن مصر اعلام کرده است.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به ناخرسندی مصر این گونه توجیه کرده که تلاش‌های نتانیاهو برای مهار بن گویر در دولتش با شکست روبه‌رو شده زیرا موضوع ثبات دولت با توجه به ساختار و ترکیب آن مطرح است؛ اما با این وجود مسؤولان شورای امنیت «ملی» رژیم صهیونیستی به مسؤولان مصری اعلام کردند که نتانیاهو برای حفظ توافق با مصر تلاش می‌کند.

وزارت خارجه مصر از یورش بن گویر به مسجد الاقصی ابراز تأسف و با هرگونه اقدامات یکجانبه که نقض وضعیت قانونی و تاریخی قدس باشد، مخالفت کرد.

این وزارتخانه نسبت به تبعات منفی این اقدام هشدار داد و خواهان ممانعت از هرگونه اقدامی شد که اوضاع را وخیم‌تر کند.

به رغم ناخرسندی مصر این کشور همچنان بر ادامه نقش خود برای حفظ آتش بس و ممانعت از تشدید درگیری نظامی در غزه پافشاری می‌کند. حماس اخیرا از طریق مصر به دولت رژیم صهیونیستی درباره لطمه زدن یا یورش به مسجد الاقصی هشدار داده بود.