رسانه‌های آمریکا می‌گویند آمار کشته‌شدگان طوفان‌ها و باران‌های سیل‌آسای اخیر در ایالت کالیفرنیا به ۲۰ نفر افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، «گاوین نیوسام»، فرماندار ایالت کالیفرنیا اعلام کرد در ۹ طوفان متوالی که از ۲۶ دسامبر کالیفرنیا را در خود غرق کردند؛ دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ده‌ها هزار نفر نیز دستور تخلیه دریافت کرده‌اند.

به دلیل بحرانی‌شدن اوضاع، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در ایالت کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام کرد. کاخ سفید اعلام کرده جو بایدن روز پنج‌شنبه برای بازدید از شهرهای آسیب‌دیده و برآورد ارسال کمک‌های بیشتر راهی ایالت کالیفرنیا خواهد شد.

فرماندار کالیفرنیا پیش از این گفته بود : رویدادهای آب و هوایی در ۲ سال گذشته بیشتر از آتش سوزی‌ های جنگلی موجب کشته شدن مردم شده است.

وب‌سایت نشریه نیویورک پُست هم چندی پیش اعلام کرد بر اثر مشکلات مربوط به سرمای شدید و طوفان زمستانی در این مناطق مختلف آمریکا تاکنون ۶۰ نفر کشته شده‌اند.

شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» پیشتر خبر داده بود که تا کنون دست‌کم ۲۳ نفر در ایالت های اوکلاهاما، کنتاکی، میزوری، تنسی، ویسکانسین، کانزاس، نبراسکا، اوهایو، نیویورک، کلرادو و میشیگان، بر اثر طوفان زمستانی و سرمای شدید، کشته شده‌اند. پیش از این اعلام شده بود که تاکنون ۱۵ نفر براثر طوفان برف و کولاک شدید در مناطق مختلف این کشور، جان خود را از دست داده‌اند.

پدیده طوفان عظیم زمستانی که با بارش سنگین برف و کاهش شدید سرما همراه است از چندی پیش مناطق وسیعی از آمریکا را در برگرفته و موجب لغو هزاران پرواز، یخ‌بندان‌های شدید، و قطعی‌های گسترده برق شده است.

طوفان زمستانی همچنین موجب کاهش بی سابقه تولید گاز طبیعی در آمریکا و قطع گسترده برق در شماری از ایالت ها شده است. خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود که تولید گاز در آمریکا به دلیل کولاک و طوفان شدید به میزان ۲.۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته که بیشترین میزان کاهش طی بیش از یک دهه گذشته است. بلومبرگ همچنین افزود که میزان تقاضای داخلی برای گاز به بالاترین سطح از آغاز سال ۲۰۱۹ رسیده است.