یک رسانه آمریکایی نوشت، با توجه به اینکه تنها کارخانه آمریکایی مخصوص تولید تانک‌های آبرامز مجموعه‌ای از سفارشات ناتمام از دیگر متحدان ایالات متحده را در دست دارد، زمان تحویل این تانک‌ها به اوکراین مشخص نیست.

به گزارش مرور نیوز ، روزنامه پولیتیکو در مطلبی نوشت، تاسیسات متعلق به شرکت تسلیحات‌سازی جنرال داینامیکس واقع در شهر لیما در ایالت اوهایو قبل از اینکه کار تولید ۳۱ دستگاه تانک وعده داده شده از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین را شروع کند، باید صدها دستگاه از این تانک‌ها را برای لهستان و تایوان تولید کند.

به نوشته پایگاه راشا تودی، انتظار می‌رود ورشو  از سال ۲۰۲۵، ۲۵۰ دستگاه تانک آبرامز ارتقا یافته از مدل A۲ را دریافت کند. دولت لهستان سال گذشته میلادی ۲۵۰ دستگاه از تانک‌های دوره شوروی خود از مدل T-۷۲ را برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه به کی‌یف داد. در حال حاضر آمریکا مشغول ارسال ۱۱۶ دستگاه تانک M۱A۱ که اخیرا توسط یگان تفنگداران دریایی آمریکا کنار گذاشته شدند، به لهستان به منظور جایگزین‌سازی اضطراری در انبار ادوات زرهی این کشور است.

در سال ۲۰۱۹ نیز تایپه ۱۰۸ دستگاه تانک M۱A۲ را سفارش داده که انتظار می‌رود تحویل اولین سری‌های این سفارش از سال آینده میلادی شروع شود.

نشریه پولیتیکو خاطر نشان کرد، با توجه به اهمیت روابط واشنگتن هم با لهستان و هم با تایوان، کاستن از اولویت سفارش‌های آنها "دشوار و احتمالا مناقشه‌برانگیز" خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است، کارخانه شرکت جنرال داینامیس در شهر لیما تانک‌های آبرامز را از صفر نمی‌سازد بلکه تکنولوژی جدید را روی پایه‌هایی به نام " M۱ seed vehicles" سوار می‌کند. با این وجود این کارخانه همچنان می‌تواند تنها ۱۲ عدد از آنها را در ماه تولید کند.

در ادامه این گزارش آمده است، قرار نیست آمریکا تانک‌های در نظر گرفته شده برای اوکراین را از انبارهای خود آمریکا برداشت کند بلکه به جایش آنها را از صنایع می‌خرد و در تاسیسات اوهایو نوسازی می‌کند و معنی آن این است که این تانک‌ها "احتمالا تا ماه‌ها و شاید به صورت بالقوه تا سال‌ها با توجه به محدودیتهای صنعتی برای به روزرسانی آنها وارد میدان جنگ نشوند."

یک مقام که خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو تصریح کرد، تانک‌هایی که قرار است اوکراین دریافت کند از مدل A۲ و برخوردار از سیستم‌های کنترلی و اپتیکی بهبود یافته هستند. با این وجود، آنها فاقد زره مجهز به اورانیوم غنی شده مورد استفاده در ادوات ارتش آمریکا به دلیل محرمانه بودن این زره هستند.

همچنین آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد، انتظار می‌رود ۱۴ تانک جنگی مدل لئوپارد این کشور در اواخر ماه مارس وارد اوکراین شوند. انگلیس هم کمی قبل از آن قول انتقال ۱۴ تانک چلنجر- ۲ ساخت خودش به کی‌یف را داده بود، جدول زمانی مشابهی را برای تحویل آنها اعلام کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد،  از نظر مسکو برنامه تحویل این تانک‌ها به اوکراین به عنوان "مشارکت مستقیم" مداخله مستقیم ناتو در اوکراین" تلقی می‌شود و این مداخله "رو به تشدید است."