رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر با انتقاد از خروج شتاب‌زده این کشور از افغانستان گفت نیروهای آمریکایی هنگام خروج از این کشور هزاران دوربین دید در شب را در افغانستان رها کردند.

به گزارش مرور نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی انتخاباتی خود در کارولینای شمالی بار دیگر از دولت بایدن برای نحوه خروج از افغانستان انتقاد کرد.

وی با اظهار اینکه خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان زمینه جنگ اوکراین را فراهم کرده است، افزود میلیاردها دلار سلاح‌های پیشرفته آمریکایی از جمله دوربین‌های دید در شب به دست طالبان افتاده که این گروه را قادر به عملیات شبانه کرده است.

ترامپ گفت: طالبان جنگجویان خوبی هستند، اما به ‌دلیل نداشتن دوربین دید در شب، قادر به جنگیدن در شب نبودند. ما هزاران دوربین دید در شب مدل جدید به آن‌ها دادیم که خیلی بهتر از دوربین‌های کنونی ارتش خود ما است.

رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی است که نظامیان این کشور هنگام خروج از افغانستان 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی در این کشور بجا گذاشتند، درحالی‌که وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره ارزش تجهیزات نظامی برجا مانده در افغانستان را حدود 4 میلیارد دلار تخمین زده است.

چندی پیش نیز برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند روسیه برای به دست آوردن تسلیحات جنگی باقیمانده از نیروهای خارجی از جمله آمریکا در افغانستان تلاش می‌کند و در مقابله پیشنهاد به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان را رد کرده است.

این گزارش‌ها اما توسط دولت موقت طالبان و کاخ سفید تکذیب شد.

این درحالی‌ است که اخیراً رسانه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» نیز در گزارشی به نقل از منابع هندی مدعی شده است که برخی از سلاح‌های آمریکایی باقیمانده در افغانستان به دست شبه‌نظامیان در کشمیر افتاده است.

مقام‌های هندی به خبرگزاری «ان‌بی‌سی» گفته‌اند که تفنگ‌های ام4، ام16 و دیگر سلاح‌های باقی‌مانده آمریکایی‌ در افغانستان، به دست شبه‌نظامیان «جیش‌محمد» و «لشکر طیبه» در کشمیر رسیده است.