رییس جمهور فرانسه گفت حتی در صورت موافقت مقامات اروپایی ارسال جت‌های جنگی به اوکراین در هفته‌های آینده امکان پذیر نیست.

به گزارش مرور نیوز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه جمعه بعد از نشست سران اروپا که با حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در بروکسل برگزار شد، گفت: هیچ چیزی را رد نمی‌کنم، اما این مساله با الزامات امروز همخوانی ندارد.

 وی با اشاره به سلاح‌های سزار و سامانه دفاعی مامبا که از سوی فرانسه به اوکراین وعده داده شده است، گفت: مهم این است که متحدان مفیدترین و سریع‌ترین تجهیزات را ارسال کنند.

روسیه همزمان با سفر زلنسکی به انگلیس، فرانسه و بلژیک حملات جدیدی را در اوکراین آغاز کرده است.

از این رو، زلنسکی با فهرست جدیدی به اروپا رفته و خواستار جنگنده، موشک‌های دوربرد و تانک‌های سنگین شده است. اوکراین همچنین با کمبود گلوله‌های توپخانه مواجه است.

متحدان اوکراین نگران هستند که ارسال تسلیحات پیشرفته غربی به این کشور باعث تشدید تنس با مسکو و درگیری میان روسیه و ناتو شود.

مکرون و رهبران اروپایی در بروکسل هر چند از زلنسکی استقبال گرمی کرده و وعده دادند همچنان در کنار اوکراین بمانند، اما در مورد تامین خواسته‌های وی مبنی بر دریافت جنگنده محتاطانه عمل کردند.

زلنسکی روز پنجشنبه ادعا کرد که چندین رهبر اتحادیه اروپا برای ارسال جنگنده به کی‌یف اعلام آمادگی کرده‌اند، اما بلومبرگ به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گفت که تاکنون هیچ یک از رهبران اروپایی درباره ارائه جنگنده به اوکراین تعهدی نداده است.