وزارت خارجه سوریه تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه در راستای امداد رسانی به زلزله زدگان را "گمراه کننده و ساختگی" ارزیابی کرد.

به گزارش مرور نیوز، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد که "تصمیم گمراه‌کننده دولت آمریکا در خصوص توقف موقت و جزئی برخی از اقدامات خودسرانه و یکجانبه مرگبار که بر مردم سوریه تحمیل می‌کند، تکراری از تصمیمات ساختگی قبلی است که با هدف ایجاد یک تصور نادرست بشردوستانه انجام شده است."

وزارت خارجه سوریه با بیان اینکه که اقدامات خودسرانه و سیاست‌های آمریکا مردم سوریه را از برخورداری از منابع طبیعی غارت شده خود محروم کرده و توانایی نهادهای دولتی را برای بهبود وضعیت معیشتی، دستیابی به اهداف توسعه و ارائه خدمات اساسی محدود کرده است، تاکید کرد: تصمیم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا بر پایبندی واشنگتن به تحریم‌های غیرقانونی خود تاکید می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده که دولت آمریکا نمی‌تواند با تلاش برای ترمیم وجهه مخدوش خود و فرار از مسئولیتش برای ممانعت از تلاش‌ها در راستای نجات زلزله زدگان و حمایت از  آنها، مردم سوریه و جهان را فریب دهد.

وزارت خارجه سوریه از آمریکا خواست تا هرچه سریع‌تر و بدون هیچ قید و شرطی به اقدامات خودسرانه و  یکجانبه تحمیل شده بر مردم سوریه پایان دهد و از اقدامات خصمانه خود و نقض قوانین بین‌المللی دست بردارد.

این وزارتخانه در ادامه از همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که در مصیبت‌های ناشی از زلزله ویرانگر سوریه و در جنگ مداوم آنها با تروریسم در کنار ملت سوریه ایستاده‌اند، درخواست کرد تا خواستار لغو بی‌قید و شرط اقدامات غیرانسانی، محاصره غیر اخلاقی و غیر قانونی مردم سوریه شوند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری "مجوز عمومی سوریه ۲۳" را صادر کرد که به مدت ۱۸۰ روز مجوز کلیه معاملات مربوط به امدادرسانی مرتبط با زلزله در این کشور را می‌دهد، مگر اینکه توسط مقررات تحریم سوریه ممنوع شوند.