سخنگوی ناتو اعلام کرد که دبیرکل این ائتلاف نظامی، دوران ۹ ساله دبیرکلی خود را تمدید نخواهد کرد و ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (۸ مهر ۱۴۰۲) کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، اوآنا لونگسکو، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با اشاره به اینکه دوران دبیرکلی ینس استولتنبرگ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، گفت که وی قصد ندارد دوران دبیرکل ۹ ساله خود را تمدید کند.

استولتنبرگ از سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو بوده و دبیرکلی وی تاکنون سه بار تمدید شده و ۳۰ سپتامبر سال جاری به پایان خواهد رسید.

با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید مجدد دوران دبیرکلی وی به دلیل جنگ جاری در اوکراین، استولتنبرگ هیچ برنامه‌ای برای تمدید دوران حضورش بر مسند دبیرکلی این ائتلاف نظامی ندارد.

استولتنبرگ غالبا به واسطه مهرات‌هایش به عنوان میانجی بین ۳۰ عضو ناتو به ویژه در جریان مناقشات بر سر بودجه دفاعی در دوران تصدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، شناخته می‌شود. او همچنین در هماهنگ کردن واکنش ناتو به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نقشی اساسی ایفا کرده است.

از جمله نامزدهای احتمالی برای جانشینی استولتنبرگ می‌توان به ماریو دراگی، نخست وزیر پیشین ایتالیا و کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی اشاره کرد. تصمیم نهایی درباره این موضوع، در اجلاس ماه جولای ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گرفته خواهد شد و اجماع هر ۳۰ کشور عضو این ائتلاف الزامی است.