محوطه باستانی «گوبکلی‌تپه» واقع در ترکیه در جریان وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری، آسیب ندیده است.

به گزارش مرور نیوز،  از زمانی که زلزله ۷.۸ ریشتری حدود یک هفته قبل جنوب مرکزی ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، ‌ تاکنون هزاران نفر کشته شده‌اند.

شمار قابل توجهی از بناهای جدید واقع در ترکیه بر اثر وقوع زلزله دچار خسارات شدیدی شده‌اند و برخی از بناهای قدیمی همچون بخش‌هایی از قلعه ۲۰۰۰ساله «Gaziantep» نابود شدند.

آسیبی که بر اثر وقوع این زلزله به این مکان‌های تاریخی وارد شد، نگرانی‌هایی را درباره وضعیت سایر محوطه‌های باستان‌شناسی و تاریخی چندهزارساله ترکیه و سوریه به وجود آورد. «حلب» ‌ و «انطاکیه» دو شهر مهم این منطقه محسوب می‌شوند که کاوش‌های باستان‌شناسی در آن‌ها همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارشی که توسط «رویترز» منتشر شد، ‌ بخش‌هایی از آسیاب عثمانی در داخل ارگ حلب به همراه بخش‌هایی از مناره مسجد ارگ فروریخته است.

دیوارهای «ارسلان‌تپه»، شهری باستانی که با استفاده از آجرهای گِلی ساخته شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد نیز بر اثر زلزله لغزیده‌اند.

با این حال، گروه تحقیقاتی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «گوبکلی‌تپه» بر اثر زمین لرزه ۷.۸ ریشتری آسیب ندیده است. «گوبکلی‌تپه» ‌ قدیمی‌ترین محوطه با سازه‌های سنگی عظیم است. از آنجایی که گمان می‌رود این مکان محل برگزاری مراسم‌های تشریفاتی بوده است، ‌ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محوطه‌های مذهبی در تاریخ بشر نیز محسوب می‌شود.

اطلاعات درباره تاثیر زلزله بر مکان‌های تاریخی هر دو کشور همچنان درحال گردآوری است.