جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفری اعلام نشده وارد کی یف شد.

به گزارش مرور نیوز، بایدن از یک دیوار یادبود کشته شدگان ارتش اوکراین در کی یف بازدید کرد. این اولین سفر او به این کشور از زمان آغاز حمله روسیه در حدود یک سال پیش است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کلیسای جامع سنت مایکل در کی‌یف با یکدیگر دیدار کردند. پورتال خبری همچنین اولین فیلم بایدن را در میدان میخائیلیفسکا نشان داد، جایی که او با صدای آژیرهای حمله هوایی که روز دوشنبه در سراسر کشور به صدا درآمد، راه می‌رود.

رئیس جمهور آمریکا گفت که برای دیدار با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی، و تاکید مجدد بر تعهد به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین وارد کی‌یف شده است.

بایدن گفت: "یک سال گذشت. کی‌یف ایستاده است. اوکراین ایستاده است. دموکراسی پابرجاست.

بایدن در کاخ ریاست جمهوری کی یف با زلنسکی و همچنین بانوی اول اولنا زلنسکا دیدار کرد.

بایدن گفت: «در حالی که جهان برای سالگرد تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین آماده می شود، من امروز در کی‌یف هستم تا با رئیس جمهور زلنسکی دیدار کنم و بر تعهد تزلزل ناپذیر و بی چون و چرای خود به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کنم».

بایدن در کی‌یف از ارائه پشتیبانی نظامی جدید از جمله مهمات توپخانه، سیستم های ضد تانک و رادارهای نظارت هوایی به اوکراین خبر داد  و گفت که اوکراین بسته کمک نظامی جدید ۵۰۰ میلیون دلاری را که در روز سه شنبه اعلام می شود دریافت خواهد کرد.  او گفت که موشک‌های هیمارس بیشتری به اوکراین داده خواهد شد.

بایدن در سخنانی از استقامت , مقاومت اوکراین در حالی که جنگ وارد دومین سال خود می شود صحبت کرد.

بایدن

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز تایید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وارد کی‌یف شده است. زلنسکی در تلگرام نوشت: "جوزف بایدن، به کی‌یف خوش آمدید! سفر شما نشانه بسیار مهمی از حمایت از همه اوکراینی‌ها است."

زلنسکی گفت که او و بایدن درباره «سلاح‌های دوربرد و تسلیحاتی که ممکن است همچنان به اوکراین عرضه شود، صحبت کردند.

بایدن همچنین گفت که طی روزهای آینده، آمریکا تحریم های جدیدی را علیه افراد، شرکت های مرتبط با جنگ روسیه اعلام می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: "زمانی که پوتین تقریبا یک سال پیش حمله خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب تقسیم شده است. او فکر می کرد که می تواند از ما پیشی بگیرد. اما او در اشتباه بود."

بایدن اهدای تجهیزات نظامی دیگر ایالات متحده را تایید کرد و گفت که اواخر این هفته دولت او "تحریم های بیشتری را علیه نخبگان و شرکت‌هایی که در تلاش برای فرار یا پر کردن ماشین جنگی روسیه هستند، اعلام خواهد کرد."

زلنسکی در کنفرانس خبری مشترک با بایدن این دیدار را بسیار مهم و مفید خواند و خواستار تقویت تحریم‌ها علیه روسیه شد و گفت که حمایت آمریکا را فراموش نخواهیم کرد.

وی همچنین خواستار تشکیل دادگاهی برای بررسی جنایات جنگی روسیه در اوکراین شد و گفت: روسیه باید مسئولیت آنچه در اوکراین انجام داده را برعهده بگیرد.

بایدن نیز گفت یک ائتلاف سیاسی اقتصادی و نظامی برای حمایت از اوکراین تشکیل شده است و این حمایت ادامه خواهد یافت. به حمایت از اوکراین تا زمان بازپس گیری اراضی و حاکمیتش ادامه می‌دهیم. او از رهبران جهان خواست به اوکراین کمک کنند.

 رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌هاست که برای سفر به اوکراین در حال تصمیم‌گیری بود، به‌ویژه پس از آن که چند تن از همتایان او در اروپا سفرهای طولانی با قطار را برای دیدار با زلنسکی در کی‌یف انجام دادند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، و همچنین بوریس جانسون، رهبر سابق بریتانیا، همگی برای نشان دادن حمایت خود به این کشور سفر کرده‌اند.

چندین تن از معاونان ارشد بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع، نیز از پایتخت اوکراین بازدید کرده‌اند تا قول کمک‌های جدید بدهند. مقامات ارشد دولت، از جمله بیل برنز، رئیس سیا و مقامات ارشد کاخ سفید، ماه گذشته به کی‌یف رفتند. همسر بایدن، دکتر جیل بایدن، سال گذشته در روز مادر از شهری کوچک در گوشه جنوب غربی اوکراین بازدید کرد. او با اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، در مدرسه‌ای که به مسکن موقت برای آواره‌های اوکراینی از جمله 48 کودک تبدیل شده بود، ملاقات کرد.

با این حال، اقدامات احتیاطی امنیتی، بایدن را از انجام یک سفر مشابه باز داشت. هنگامی که او در آوریل سال گذشته از لهستان بازدید کرد، کاخ سفید حتی پتانسیل سفر به آن سوی مرز را بررسی نکرد، حتی زمانیکه بایدن گفت که علاقه‌مند این سفر است. او در آن زمان گفت: «آنها به من اجازه نخواهند داد - که قابل درک است، حدس می‌زنم - از مرز عبور کنم و به آنچه در اوکراین می‌گذرد نگاه کنم.

سفر بایدن به کی‌یف در آستانه سالگرد آغاز جنگ در این کشور صورت می‌گیرد.

پیش از این اعلام شده بود که بایدن قرار است به لهستان برود.