وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای آمریکایی خود خواستار لغو تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا شد.

به گزارش مرور نیوز، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست مشترک خبری با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش در آنکارا گفت: از مناطق زلزله زده بازدید کردیم و سازمان‌های متعدد آمریکایی در زمینه کمک‌رسانی فعالیت می‌کنند. از دولت و ملت آمریکا برای کمک‌رسانی تشکر می‌کنیم.

چاووش اوغلو افزود: توافقنامه‌های نظامی با آمریکا برای ما اهمیت دارد، اما تحریم‌های یکجانبه‌ای وجود دارد که کار را برای ما دشوار می‌کند، به همین علت تلاش می‌کنیم این تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن لغو شود. تحریم‌های آمریکا مانعی برای روند روابط با واشنگتن است. آمریکا از خواسته‌های ما درباره تحویل گرفتن جنگنده‌های اف ۱۶ حمایت می‌کند و از طرف آمریکایی تشکر می‌کنیم و امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن این موضوع به اطلاع کنگره برسد و کنگره هم خودداری از تصویب این قرارداد را کنار بگذارد. بعضی طرف‌ها تلاش می‌کنند با تاثیر گذاشتن بر کنگره باعث ادامه ممنوعیت تصویب این قرارداد شوند. این مسئله درباره روابط مشترک بین دو کشور اهمیت دارد و به موضوع دفاع ترکیه از خودش ارتباط دارد. تاکید کردیم، آمریکا باید حمایت از یگان‌های مدافع خلق کرد را متوقف کند.

وی خاطر نشان کرد: مهم است که فنلاند و سوئد به یادداشت تفاهمی که درباره پرونده پیوستن دو کشور به ناتو امضا کردیم، پایبند باشند. نشست‌ها با سوئد و فنلاند درباره پیوستن آن‌ها به ناتو ادامه دارد. پیش از موافقت با عضویت سوئد در ناتو، این کشور باید حمایت از گروه‌های تروریستی را متوقف کند. ترکیه نمی‌تواند با پیش‌شرط، جنگنده‌های اف ۱۶ از آمریکا خریداری کند. اگر دولت آمریکا موضع قاطعی اتخاذ کند، می‌تواند پرونده جنگنده‌های اف ۱۶ را حل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا هم در این نشست خبری گفت: تا زمانی که لازم باشد از ترکیه در موضوع زلزله حمایت خواهیم کرد. ترکیه و آمریکا در مسایل امنیتی، در کنار یکدیگر قرار دارند. ترکیه دوره دشواری را برای بازسازی مناطق زلزله زده پشت سر خواهد گذاشت و ما از آن حمایت خواهیم کرد. گسترش ناتو و عضویت فنلاند و سوئد در آن ضروری است. عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، باعث قویتر شدن ناتو خواهد شد. با وجود بعضی اختلافات سیاسی، از ترکیه حمایت می‌کنیم. درباره همه مسایل با ترکیه توافق نظر نداریم و درباره آن‌ها با صراحت با ترکیه گفتگو می‌کنیم. توافق صادرات غلات که دولت ترکیه با همکاری بین روسیه و اوکراین آن را عملی کرد، بسیار مهم بود. دولت بایدن حمایت از تامین جنگنده‌های پیشرفته برای ترکیه را به اطلاع کنگره رسانده است. نیروی هوایی ترکیه در چارچوب ناتو اهمیت بسیار زیادی دارد. با وجود بعضی اختلافات، به عنوان دو کشور دوست و متحد در کنار ترکیه خواهیم ایستاد. آمریکا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در سریعترین زمان ممکن، حمایت می‌کند و ناتو به زودی از آن‌ها استقبال خواهد کرد.

پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، اهمیت همه اعضا از جمله آمریکا و ترکیه را تقویت خواهد کرد. پرونده عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، جدا از روابط با ترکیه است. ارسال کمک‌های چین به روسیه مستلزم اعمال تحریم خواهد بود. چین، خطر ارسال کمک نظامی برای روسیه را درک کرده است. با نگرانی، کمک‌های نظامی چین به روسیه را زیر نظر داریم.