دبیرکل ناتو می‌گوید با رئیس جمهور ترکیه توافق کرده تا به همراه سوئد و فنلاند در ماه مارس برای عضویت این دو کشور در ائتلاف ملاقات کنند.

به گزارش مرور نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید شاهد پیشرفت در مذاکرات متوقف شده با ترکیه در مورد پیشنهاد عضویت سوئد است و هدفش این است که سوئد و فنلاند تا زمان نشست ماه ژوئیه به این ائتلاف بپیوندند.

به گزارش رویترز، استولتنبرگ گفت که او و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه توافق کرده‌اند ترکیه، فنلاند و سوئد در اواسط ماه مارس در مقر ناتو ملاقات کنند تا به چالش‌های موجود بر سر راه عضویت سوئد و فنلاند رسیدگی شود.

استولتنبرگ که هفته گذشته با اردوغان در آنکارا ملاقات کرد، نسبت به ماه‌های گذشته در این زمینه خوش بین‌تر به نظر می‌رسد. او گفت: «من [در روند عضویت دو کشور جدید] پیشرفت می‌بینم. هدف من این است که فنلاند و سوئد را تا نشست بعدی که از ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه برگزار می‌شود، به عنوان اعضای جدید معرفی کنیم».

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو درخواست دادند، اما سوئد با مخالفت‌های ترکیه مواجه شد. آنکارا استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروه‌های تروریستی متهم می‌کند و خواستار استرداد آن‌ها شده است. مذاکرات فنلاند، سوئد و ترکیه از ماه ژانویه و پس از جریانات هتاکی به قرآن کریم توسط راسموس پالودان، رهبر حزب سیاسی راست افراطی دانمارک، متوقف شده است.

ترکیه و مجارستان تنها متحدان ناتو هستند که هنوز عضویت فنلاند و سوئد را تایید نکرده‌اند، اگرچه بوداپست گفته است که قصد دارد در اوایل ماه مارس این گام را برای هر دو کشور بردارد.