هماهنگ کننده امور راهبردی در کاخ سفید روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که به نظر نمی‌رسد چین گزینه ارائه کمک‌های نظامی به روسیه را کنار گذاشته باشد.

به گزارش مرو نیوز، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در کاخ سفید روز جمعه گفت که به نظر نمی‌رسد چین گزینه ارائه کمک‌های نظامی به روسیه را کنار گذاشته باشد.

وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: «جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) و اولاف شولتز (صدر اعظم آلمان) در جریان دیدار روز جمعه خود درباره کمک‌هایی که اوکراین برای جنگ شدید خود در جریان بهار و تابستان به آن نیاز دارد، رایزنی خواهند کرد».

جان کربی اضافه کرد: «ارائه جنگنده‌های اف-16 به اوکراین بخشی از مذاکرات بایدن و شولتز نخواهد بود».

پیشتر «کالین کال»، معاون امور سیاسی وزیر دفاع آمریکا گفت، واشنگتن ارسال جنگنده‌های اف-16 برای اوکراین را اولویت در نظر نمی‌گیرد و مقام‌های اوکراینی ممکن است این جنگنده‌ها را «هرگز دریافت نکنند».

کالین کال در سخنرانی در یک جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت، واشنگتن هنوز هیچ برنامه‌ای برای آموزش خلبانهای اوکراینی شروع نکرده است.

این مقام رده بالای وزارت دفاع آمریکا در این جلسه تصریح کرد: «ما هنوز آموزش دادن به نظامیان اوکراینی در زمینه استفاده از جنگنده اف-16 را شروع نکرده‌ایم. طبق ارزیابی ما، زمانبندی تحویل این جنگنده‌ها و زمانبندی برنامه آموزشی اساسا یکسان و حدودا 18 ماه هستند.»

معاون وزیر دفاع آمریکا گفت، هنوز هیچ تصمیمی از طرف آمریکا و متحدانش برای ارسال این جنگنده‌های نسل جدید به اوکراین گرفته نشده بنا بر این شروع کردن برنامه آموزش به خلبانهای نیروهای مسلح اوکراین بی معنی است.