دبیر کل حزب الله لبنان گفت: از ایران و سوریه به عنوان تنها حامی قدرت بازدارندگی لبنان در برابر رژیم صهیونیستی نام برد. تنها جمهوری اسلامی ایران و سوریه در کنار معادله بازدارندگی لبنان ایستاده‌اند و به همین علت است که این دو کشور مورد هجمه قرار گرفته‌اند.

به گزارش مرورنیوز، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به مناسب روز جانباز و تکریم مقام جانبازان و اسرای مقاومت طی سخنانی ضمن تمجید از جانبازان و آزادگان مقاومت اسلامی لبنان گفت: مناسبت‌های ماه شعبان، ماه رسول الله (ص) را به شما تبریک می گویم، در این ماه مناسبت‌های زیادی داریم از جمله مناسبتی که به خاطر آن یعنی روز جانباز و اسرای آزاده اینجا جمع شده‌ایم.

وی افزود: خودم را به یک معیار متعهد کرده‌ام، اینکه وقتی یکی از فرماندهان ما که مأموریتی اصلی را بر عهده دارد از دست می‌دهیم خود، سالروز درگذشت او را گرامی بدارم حالی فرقی ندارد این فرمانده به شهادت برسد یا اینکه به مرگ طبیعی از دنیار برود.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: سالروز ولادت امام زین العابدین (ع) را روز اسیر نامگذاری کردیم، آن جوانی که بیماری باعث شد از شرکت در قیام عاشورا بازبماند، بنابراین به اسارت گرفته شد، ولی برغم بیماری شدید استوار ماند. مجروحان و جانبازان ما از ابتدا جان بر کف و در خط مقدم بودند، مثل حضرت عباس (ع)، آنها بار مبارزه را به دوش کشیدند و همه خطرات را به جان خریدند و در نبردهای خود به یکی از دو امر نیکو پیروزی و یا شهادت چشم دوخته بودند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: گروهی از زنان با جانبازان ازدواج کردند و همسران گروهی دیگر از زنان پس از ازدواج مجروح شدند و هر کدام از این دو گروه نزد خدا مقام و جایگاه خود را دارند، برادرانی نیز در میادین نبرد به اسارت گرفته شدند یا اینکه به علت وابستگی به مقاومت سال‌ها در زندان‌ها اسارت کشیدند، در چنین روزی باید درد و رنج‌های آنها و شکنجه وحشیانه آنها را به خاطر بیاوریم.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه وقتی دشمن ما به دنبال تصویب قانون اعدام اسرای فلسطینی است، یعنی اینکه ما با دشمنی احمق مواجه هستیم و این اقدام از نشانه‌های زوال و پایان رژیم صهیونیستی است، خطاب به صهیونیست‌ها گفت: ای صهیونیست‌های احمق این اقدام شما تنها باعث تقویت عزم و اراده و پافشاری مبارزان فلسطینی به اجرای عملیات استشهادی می‌شود، البته برای وحشی بودن رژیم صهیونیستی نیازی به دلیل و مدرک نداریم، آنچه که در شهرک حواره فلسطین رخ داد نماد وحشیگری بود ولی جهانیان هنوز دنبال مدرک هستند، ما به آنها تاکید می‌کنیم که این کار صهیونیست‌ها بوده است.

وی ضمن درخواست از امت اسلامی برای حمایت از ملت فلسطین گفت: تصمیم اشغالگران در اعدام عاملان عملیات ضد صهیونیستی غیرانسانی و اقدامی احمقانه است.

نصرالله ادامه داد: شاهد تحرکاتی از دشمن برای نفوذ به خارج از خط آبی هستیم، ولی ما دیدیم که مردم بی دفاع بدون هیچ‌گونه ترس و نگرانی و با شجاعت تمام، چگونه در مقابل نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی و تانک‌های این رژیم ایستادند، البته ارتش لبنان با افسران و سربازان خود در مرزهای این کشور در مقابل اشغالگران صهیونیست ایستاده است و اجازه پیشروی به نظامیان صهیونیست را نمی‌دهد و چنین امری بدون معادله بازدارندگی در لبنان رخ نمی‌دهد؛ چیزی که ملت، ارتش و مقاومت آن را در مرزها رقم زدند، همچنین این معادله که امروز حافظ سرزمین و اراضی ما است و در آینده نیز از چاه‌های نفت و گاز محافظت خواهد کرد، به برکت خون شهدا و جانبازان و مجروحان مقاومت به دست آمده است.

وی عنوان کرد: ما باید این موضوع را یادآوری کنیم که تنها جمهوری اسلامی ایران و سوریه در کنار معادله بازدارندگی لبنان ایستاده‌اند و به همین علت است که این دو کشور مورد هجمه قرار گرفته‌اند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: دشمن صهیونیستی برنامه داشت که در جنگ ۳۳ روزه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نظامی را وارد اراضی ما بکند، ولی طی ۳۳ روز حتی نتوانست وارد «بنت جبیل» و «عیتا» شود، ما در جریان امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی نیز گفتیم که اگر لبنان از استخراج نفت منع شود، به دشمن اجازه استخراج نفت را نخواهیم داد، موضوع نفت و گاز برای ما در موضوع ترسیم مرزهای دریایی برای لبنان محدود می‌شود و دولت نیز در این زمینه به خواسته خود رسید، بنابراین هر کس گمان می‌کند ما به دنبال جلب رضایت آمریکا یا ایفای نقش سیاسی هستیم سخت در اشتباه است، زیرا در همه موضعگیری‌ها و تصمیمات خود که احساس کنیم منجر به خشنودی آمریکا شده است، تردید می‌کنیم. لبنان در پرونده مرزهای دریایی یا زمینی، ذره‌ای از خاک و مرزهای خود کوتاه نخواهد آمد و در همین راستا باید مزارع شبعا تحت هر شرایطی، آزاد شود.

وی گفت: تنها چیزی که برای آمریکایی‌ها مهم است برتری رژیم صهیونیستی است، آمریکایی‌ها به دنبال گرفتن معادله بازدارندگی از لبنان هستند تا این کشور نتواند از سرزمین و مرزهای آبی خود دفاع کند، آنها همیشه تلاش کرده اند که مقاومت را با کشتار، قتل و ویرانی‌های گسترده شکست دهند، ما هرگز تسلیم نشده و نخواهیم شد و می‌دانیم که معادله‌ای که ترسیم می‌کنیم به هچکس اجازه نمی‌دهد لبنان را به سمت ویرانی پیش ببرد.

سید حسن نصرالله در خصوص انتخاب رئیس جمهوری لبنان نیز گفت: ما به دنبال انتخاب رئیس جمهور در سریعترین زمان ممکن هستیم و خلأ به وجود آمده مطلوب ما نیست، البته دیکته های خارجی را در این زمینه نمی پذیریم، جای شگفتی دارد که برخی گروه هایی که خود را ملی می نامند از غرب می خواهند که رئیس جمهوری را برای لبنان تحمیل کند و در این زمینه از ابزار تحریم ها استفاده کند، ما «وتو» و دخالت خارجی را در این زمینه نمی پذیریم، ما فقط کمک و مساعدت را می پذیریم، درباره متحدان ایرانی و سوری خود نیز باید بگویم که هیچگونه مداخله ای در زمینه انتخاب رئیس جمهور وجود ندارد و ما خود در این زمینه تصمیم گیرنده هستیم، اما برخی گروه ها منتظر طرف های خارجی هستند. ما شب و روز برای انتخاب رئیس جمهور تلاش می کنیم، منتظر هیچ احدی نیستیم و به کسانی که منتظر توافق ایران و آمریکا یا عربستان و ایران برای این موضوع هستند می گوییم که بسیار منتظر خواهید ماند، همچنین این موضوع ارتباطی با پرونده هسته ای یا مسائل دیگر منطقه ای ندارد، ما می گوییم که بیایید به انتخاب رئیس جمهور بُعد داخلی و ملی بدهیم.

نصرالله ادامه داد: لبنانی ها دو گزینه پیش روی خود خواهند داشت، نخست به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان، چه از طرف ما و چه از طرف مقابل و این امر ممکن است ماه ها طول بکشد، گزینه دوم انتخاب کاندیداهای خوب و برگزاری جلسات پارلمان که در صورت به حد نصاب رسیدن انتخاب نهایی خواهد شد و در صورت عدم تحقق این مسئله، وارد گفتگو می شویم که امیدواریم نتیجه بخش باشد، ما به عنوان حزب الله می گوییم که کسی را با عنوان کاندیدای حزب الله نداریم و این نامگذاری برای ایجاد خصومت و سوزندان گزینه احتمالی مورد حمایت ما است. ما با متحدان و برادرنمان از جمله جبران باسیل رئیس جریان ملی جلسه برگزار کردیم و به او خبر دادیم که ویژگی هایی که رئیس جمهور منتخب باید داشته باشد این است که به مقاومت از پشت خنجر نزند، شجاعت داشته باشد و با همه طرف ها در ارتباط باشد، البته این موضوعات را در رسانه ها نیز مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: در همان زمان به جبران باسیل گفتیم که از کسانی که ما برای کاندیداتوری می شناسیم شما و آقای سلیمان فرنجیه است، ولی با توجه به اینکه شما فرصت نداری پس گزینه ما فرنجیه است.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: ما بارها به گفتگو دعوت کرده ایم و در این زمینه ابتکار عمل به خرج داده و شروع کننده آن نیز بودیم، در حال حاضر نیز خواهان گفتگوی بدون شرط هستیم، همه لبنانیان ما را به خوبی می شناسند و می دانند که زمانی که ما تصمیمی را می گیریم از آن عقب نشینی نمی کنیم به همین علت ما به رأی سفید پایبند بودیم. کاندیدای مورد حمایت حزب الله برای ریاست جمهوری و ویژگی هایی که ما آن را می خواهیم در شخصیت سلیمان فرنجیه وجود دارد. ما به برادرانمان در جریان ملی می گوییم که از زمان امضای تفاهمنامه در سال ۲۰۰۶ به آن پایبند بوده و هستیم و این تفاهمنامه ما را تبدیل به یک حزب واحد نکرد و هیچکدام از طرفین تابع طرف دیگر نیست، بنابراین زمانی که حمایت خود را از فرنجیه اعلام می کنیم به این معنی زیر پا گذاشتن تفاهم نیست، چرا که هر یک از طرفین آزاد است کاندیدای مناسب خود را معرفی کند، در برهه گذشته برخی ملاحظات از جانب دو طرف وجود داشت، ولی برخی رهبران جریان ملی حزب الله را مورد هجمه خود قرار دادند، در حالی که ما به انتقاد از طرف مقابل در جلسات داخلی بسنده کردیم.

سید حسن نصرالله در پایان تاکید کرد: کشور ما به آرامش، گفتگو و ارتباط نیاز دارد در غیر این صورت باید با خلأ عدم انتخاب رئیس جمهور کنار بیاییم، ما در کنار جانبازان و مجروحان خود ایستاده ایم و از کشور خود نیاز کوتاه نخواهیم آمد و آن را با فداکاری ها و همکاری خود به سمت شکوفایی پیش خواهیم برد.