مقامات اوکراینی از دفع ده‌ها حمله نیرو‌های روسی طی شبانه روز گذشته به شهر باخموت خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز، آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ نخستین جنگ گسترده در خاک اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. ریشه این جنگ که به تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای گسترش ناتو به مرز‌های روسیه بازمی گردد تاکنون با از دست رفتن ۲۰ درصد از خاک اوکراین همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیرو‌های اوکراینی از گسترش تهاجم روسیه به مناطق شرقی این کشور خبر دادند. ارتش اوکراین امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های ما طی شبانه روز گذشته موفق شدند ۱۰۲ حمله نیروهای روسی را به شهر باخموت دفع کنند.

کی یف می‌گوید نیرو‌های روسی در حملات گسترده موشکی دیروز خود به سرتاسر اوکراین زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داده اند. مسکو در این حمله موشکی برای نخستین بار از ۶ موشک هایپرسونیک بالستیک کینژال استفاده کرد که رهگیری آن برای نیرو‌های اوکراینی غیرممکن است.

گروه واگنر، پیمانکار نظامی روسیه اکنون از تسلط کامل بر شرق رودخانه باخموت خبر می‌دهد. نیرو‌های روسی نیز از شمال و شرق در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره باخموت هستند. بدین ترتیب تنها مسیر نیرو‌های اوکراینی برای رساندن مهمات به خط مقدم نبرد در باخموت به غرب این شهر خلاصه می‌شود.

تحلیلگران نظامی و مقامات غربی می‌گویند گرچه نیرو‌های روسی تلفات سنگینی را در جنگ شهری متحمل شده اند، اما نمی‌توان احتمال سقوط باخموت طی چند روز آینده را رد کرد.

باخموت یکی از کلیدی‌ترین شهر‌ها در نبرد برای تصاحب منطقه دونباس است. دونباس شامل دو استان لوهانسک و دونتسک می‌شود که اکثریت جمعیت آن روس تبار هستند و مسکو طی همه پرسی ماه سپتامبر سال گذشته میلادی آن را به خاک خود ضمیمه کرد.