کنفرانس "آشتی ملی فلسطین" برای بررسی راهکارهای برقراری آشتی ملی و پایان دادن به اختلافات در مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش مرور نیوز، در کنفرانس "آشتی ملی فلسطین" که روز یکشنبه در مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار کرد، نمایندگان 8 گروه فلسطینی حضور دارند.

هدف مسکو از برگزاری این کنفرانس بررسی راهکارهای برقراری آشتی ملی و برچیدن بساط دو دستگی داخلی فلسطین است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این کنفرانس به همت مرکز پژوهش‌های خاورشناسی بنیاد علوم روسیه برگزار شده و دو روز به طول خواهد انجامید.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این کنفرانس راهکارهای ترمیم شکاف داخلی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

قرار است که نمایندگان گروه‌های فلسطینی دوشنبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کنند و با وی پیرامون مساله فلسطین و آشتی ملی بحث و تبادل نظر کنند.

هیئتی از جنبش مقاومت اسلامی "حماس" به سرپرستی دکتر موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی این جنبش روز شنبه به منظور شرکت در نشست آشتی ملی وارد مسکو شد.

سخنگوی حماس تصریح کرد: این هیئت در کنفرانسی که به همت مرکز پژوهش‌های خاورشناسی بنیاد علوم روسیه و با محوریت آشتی ملی فلسطین برگزار می شود، شرکت می‌کند.

حازم قاسم افزود که هیئت مذکور در حاشیه این کنفرانس با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار می‌کند و با وی درباره پاره‌ای از مسائل از جمله مساله فلسطین و آشتی ملی بحث و گفت‌وگو میکند.

وی با بیان اینکه هیئت حماس در تمامی جلسه‌های آشتی ملی شرکت می‌کند، تاکید کرد که حماس دعوت هر طرفی را در زمینه پیشبرد آشتی ملی و ترمیم شکاف داخلی می پذیرد و از آن استقبال می کند.

سخنگوی حماس اظهار داشت:« ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس یک راهبرد روشن و شفاف داریم و آن هم موافقت با هرگونه درخواست در زمینه برقراری آشتی ملی و برچیدن بساط دودستگی داخلی است.»

وی تصریح کرد:« ما بر این باوریم که کلید تحقق آشتی ملی به دست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.»

از سوی دیگر، موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که شرکت گروه‌های فلسطینی در کنفرانس آشتی ملی در ادامه گفت‌وگوهای این گروه‌ها درباره آشتی ملی در دوحه و قاهره و دیگر اماکن صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد:« ما دعوت مسکو برای شرکت در این کنفرانس را اجابت کردیم، زیرا تداوم شکاف و دودستگی داخلی به هیچ قابل قبول نیست.»

ابومرزوق خاطرنشان ساخت که باید همگان در جهت برقراری تحقق واقعی در فلسطین تلاش کنند و در قبال آشتی ملی احساس مسئولیت کنند؛ پذیرفتنی نیست وقتی طرفی برای کمک به ملت فلسطین برای عبور از این برهه واقعا استثنایی و بی سابقه دعوت می کند، طرف‌های دیگر آن را نادیده انگارند و نسبت به آن بی‌تفاوت باشند، زیرا تحقق مصالح ملت فلسطین در گرو برقراری وحدت ملی و تحکیم و تقویت آن است.

وی یادآورشد که حماس با جنبش فتح در مورد تمامی مسائل به توافق رسیده است، تنها چیزی که مانده است، اجرای این توافقات است.