رئیس جمهور قرقیزستان ضمن دستور به دولت برای ارائه کمک‌های مالی به خانواده‌های قربانیان سانحه هواپیمایی امروز بیشکک و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای درمان مجروحان، فردا را در قرقیزستان عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش مرور نیوز «الماس‌بک آتامبایف» رئیس جمهور این کشور به دولت دستور داد ضمن ارائه کمک‌های مالی به خانواده‌های قربانیان سانحه هواپیمایی امروز، تمامی اقدامات لازم برای درمان مجروحان این حادثه غم‌انگیز را اتخاذ نمایند.

بر اساس این گزارش، آتامبایف همچنین به دولت دستور داد تا دلایل سقوط هواپیمایی باری ترکیه در نزدیکی فرودگاه «ماناس» این کشور به طور دقیق بررسی و برای جلوگیری از تکرار آن اقدامات مقتضی صورت گیرد.

از سوی دیگر با حکم «ساران‌بای ژئن‌بیک‌اف" نخست وزیر قرقیزستان، کمیسیونی دولتی برای بررسی دلایل سقوط هواپیمای باری بوئینگ 747 ترکیه در این کشور به ریاست «محمدقالی ابوالقاضی‌اف» معاون نخست وزیر تشکیل گردید.

گفتنی است «کوباتبک بارانوف» وزیر امور فوق‌العاده، «جمشیدبک جلیل‌اف» وزیر حمل و نقل و ارتباطات، «تالانت‌بیک باتیرعلیف» وزیر بهداشت، «ارلان عبدلدایف» وزیر امور خارجه، «اولان اسرائیل‌اف» وزیر امور داخلی، «عبدیل سگیز‌بایف» دبیر کمیته دولتی امنیت ملی و «باکتیبک خدا‌بیرگان‌اف» نماینده تام‌الختیار دولت در استان «چوی» سایر اعضای این کمیسیون هستند.

نظر کارشناسان در خصوص دلایل سقوط هواپیمای ترکیه

«باکیت جونوش‌علیف» معاون رئیس آژانس هوانوردی مدنی قرقیزستان در این خصوص به خبرنگاران گفت: با وجود این‌که مه بود، خلبان می‌توانست هواپیما را فرود بیاورد.

وی در این‌باره افزود: هواپیما می‌توانست در شرایط مه نیز بنشیند و قابلیت دید اجازه فرود آوردن آن طبق تمامی مقررات را می‌داد. هواپیما از شرق به غرب فرود می‌آمد که بعد از این که 1.5 کیلومتر از باند فرودگاه را طی کرد، به زمین خورد.

اما به گفته «تورار اسماعیل‌اف» خلبان قرقیزی یکی از شرکت‌های هواپیمایی قرقیزستان، مدیریت کردن هواپیما در شرایط مه بسیار سخت و دشوار است.

وی در ادامه افزود: گفتن این که دلیل سقوط هواپیما چه بوده، سخت است. اطلاعات دقیق تنها بعد از رمزگشایی از جعبه سیاه روشن می‌شود. اما به عنوان خلبان می‌توانم بگویم که بوئینگ 747 یکی از بزرگترین هواپیماها در دنیا است و می‌تواند با دید 200-300 متری نیز فرود بیاید.

قرقثیزستانی‌ها برای کمک به مصدومین متحد شدند

شهرداری شهر «بیشکک» برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه شهروندان برای حادثه‌دیدگان در نقاط مختلف این شهر نمایندگی دایر نموده است.

کاربران اینترنتی قرقیزستان نیز برای ارائه کمک‌های مالی و انسان‌دوستانه متحد شده‌اند و حساب ویژه‌ای در این زمینه راه‌اندازی کرده‌اند.

فردا در قرقیزستان عزای عمومی اعلام شد

در پی کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان قرقیز در حادثه سقوط هواپیمای باری ترکیه در نزدیکی فرودگاه ماناس، آتامبایف طی حکمی، فردا 17 ژانویه ( 28 دی) را در تمام قرقیزستان عزای عمومی اعلام کرد.

تعداد قربانیان و تلفات

طبق آخرین اطلاعات وزارت بهداشت قرقیزستان، تعداد قربانیان این سانحه تا کنون به 34 نفر رسیده است.

در نتیجه کار تیم‌های امدادی، 11 مصدوم این سانحه نجات یافتند و به بیمارستان‌ها فرستاده شدند. در محل حادثه پزشکان، امدادگران و آتش‌نشانان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در نتیجه سقوط این هواپیما، 24 خانه تخریب شده است. شهرداری محل سکونت جدیدی را در اختیار ساکنان خانه‌های تخریب شده قرار داده است.

امروز صبح در ساعت 7:10 به وقت محلی در اطراف شهر بیشکک، یک فروند هواپیمای باری ترکیه که در محور «هنگ کنگ» - «استامبول» در حرکت بود، در نزدیکی فرودگاه ماناس سقوط کرد. قرار بود این هواپیما در این فرودگاه سوخت‌گیری نماید.

فردا در قرقیزستان عزای عمومی اعلام شد

فردا در قرقیزستان عزای عمومی اعلام شد

فردا در قرقیزستان عزای عمومی اعلام شد

فردا در قرقیزستان عزای عمومی اعلام شد