کارشناس مسائل ترکیه گفت: هدف ترکیه از شرکت در مذاکرات آستانه دست یابی به منافعی است که تاکنون نتوانسته در سوریه به آن‌ها دست یابد.

محمود بصیری، کارشناس مسائل ترکیه، در خصوص تاکید آنکارا برای حضور آمریکا در نشست آستانه به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: اردوغان تلاش دارد با تشویق طرف آمریکایی به شرکت در این نشست وزن سیاسی خود را در چانه زنی با ایران و روسیه افزایش دهند.

وی ادامه داد: این درخواست همچنین حامل پیامی به واشنگتن است تا اعلام کند اگرچه به جبهه روسیه و ایران نزدیک شده اما کماکان در کنار واشنگتن قرار دارد و از پیرو راهبردهای این کشور در خاورمیانه است. از این رو آنکارا به دنبال بهره‌برداری سیاسی در راستای منافع ملی خود در آستانه است.

بصیری به عدم جدیت ترکیه در نشست آستانه اشاره کرد و افزود: با این همه به دلیل پیوندهای امنیتی و سیاسی ترکیه با غرب نمی‌توان گفت که این کشور در به نتیجه رسیدن گفتگوها اراده قوی داشته باشد. قطع آب شرب دمشق و ترور مسئول مذاکرات وادی بردی توسط گروه‌هایی صورت گرفت که تحت حمایت ترکیه هستند.

کارشناس مسائل ترکیه همچنین تصریح کرد: در این شرایط احتمال تغییر چینش در عرصه میدانی سوریه وجود دارد و با توجه به این مساله دمشق باید پیش بینی هرگونه اتفاقی را داشته باشد.