فرستاده سازمان ملل به یمن در راستای تلاش‌هایش برای احیای روند صلح با رئیس‌جمهور مستعفی این کشور در شهر عدن دیدار کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه خبری المیادین، اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در دیدار با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و عبدالملک المخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی درباره طرح صلح با آن‌ها بحث و تبادل نظر کرد.

منصور هادی در این دیدار بر پیشنهادات و ملاحظاتی که طی سفر قبلی‌اش به عدن ارائه کرده بود، تأکید کرد.

اما برخی منابع می‌گویند، شیخ احمد طرح صلح سازمان ملل را اصلاح کرده است و براساس این طرح به اختیارات منصور هادی به عنوان "رئیس‌جمهور" خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

پیش‌نویس طرح شیخ احمد بر پایان دادن به کودتا و عقب‌نشینی شبه‌نظامیان و تحویل سلاح قبل از انتقال به روند سیاسی تأکید دارد.

بر اساس این طرح معاونی برای رئیس‌جمهور انتخاب و دولت وحدت ملی بعد از امضای توافقنامه تشکیل خواهد شد.

کمیته چهارجانبه ویژه صلح یمن ضامن اجرای توافق از سوی دولت مستعفی و دولت عمان ضامن اجرای توافق از سوی انصارالله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن خواهد بود.

این در حالی است که منابع دیگر می‌گویند، شیخ احمد هیچ گونه اصلاحاتی در طرحش انجام نداده است.

شیخ احمد گفت: من طرحی را درباره کمیته آتش‌بس و هماهنگی و چگونگی رسیدن به توافق آتش‌بس که بعد از آن مذاکرات برگزار شود، به منصور هادی دادم و وی بر پایبندی‌اش به روند مسالمت آمیز حل بحران از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت تأکید کرد.

وی گفت: بانک مرکزی یمن باید متعلق به تمامی مردم این کشور باشد و حقوق تمامی کارکنان در تمامی استان‌ها باید پرداخت شود.

شیخ احمد بدون اعلام رسیدن به توافق با دولت مستعفی درباره آتش‌بس و کمیته ویژه آن، گفت که وی برای تحقق صلح و ممانعت از خونریزی از طریق به فعال سازی این کمیته‌ها تلاش می‌کند.

منصور هادی اوایل دسامبر گذشته پاسخ رسمی خود را به طرح اسماعیل ولد شیخ احمد داده بود.

وی تأکید کرده بود که نقشه راه صلح باید براساس اصول سه‌گانه قطعنامه 2216 شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی باشد؛ اصولی که در واقع منصور هادی را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت می‌شناسند.

منصور هادی با طرح سازمان ملل برای انتخاب یک معاون توافقی که تمامی اختیارات رئیس‌جمهور به وی داده شود، مخالف است.

به گفته منابع، شیخ احمد پیشنهادات جدیدی را به منصور هادی ارائه کرده که نقشه راه به حساب نمی‌آیند. منصور هادی نیز خواهان فرصت برای بررسی این پیشنهادات شده است.

قرار است شیخ احمد پس از سفرش به عدن به امان و بعد از آن برای دیدار با انصارالله و حزب علی عبدالله صالح به صنعا سفر کند.