سرویس بین الملل- وزارت امور خارجه عراق سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرورنیوز به نقل از پایگاه خبری السومریه صبح امروز احمد جمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق از احضار سفیر ترکیه خبر داد.

وی تاکید کرد که فاروق قیماق چی سفیر ترکیه در بغداد به دلیل اظهارات تحریک آمیز و مداخله جویانه آنکارا پیرامون عملیات آزاد سازی داعش فراخوانده و مراتب اعتراض بغداد به وی اعلام شده است.

روز گذشته نیز وزارت امور خارجه ترکیه در اعتراض به تصمیم پارلمان عراق مبنی بر مخالفت تمدید حضور نظامیان ترک در شمال عراق و مشارکت در عملیات آزاد سازی موصل که توسط پارلمان ترکیه به تصویب رسیده بود سفیر بغداد در آنکارا را فراخوانده بود.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در رابطه با حضور نیروهای نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق به این کشور هشدار داد و از آنکارا خواست تا هرچه زودتر نیروهایش را از خاک عراق خارج کند. وی در صحبت های متذکر شد که این ماجراجویی های ترکیه در منطقه باعث بروز یک جنگ منطقه ای خواهد شد.

العبادی تاکید کرد که مایل نیست این قضیه را با راه حل نظامی حل و فصل کند. او افزود حضور نظامیان ترک در شمال عراق به منزله تجاوز به حاکمیت کشور عراق اسست که جامعه بین الملل باید در این خصوص مواضع لازم را اتخاذ کند.

نخست وزیر عراق همچنین با رد مشارکت ارتش ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل ادامه داد: ما پس از پیروزی بر داعش در موصل، برای تضمین عدم سوء‌استفاده نیروهای ترکیه از خلاء امنیتی، برنامه‌‌هایی داریم.

ارتش ترکیه از پاییز سال گذشته بیش از 150 نیروی نظامی خود را با پشتیبانی دست کم 20 تانک در شمال شهر موصل در استان نینوای عراق مستقر کرده است.