رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنوان تحریک‌آمیزترین گام در حال حاضر است، به این امر اشاره کرد که چنین گامی شاید پس از ترسیم مرزها با اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین ممکن شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری النشره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه چنین گامی روند مسالمت آمیز را منهدم خواهد کرد، گفت که فلسطینی‌ها به این اقدام پاسخ خواهند داد، اما عباس ماهیت این پاسخ را مشخص نکرد.

عباس تنها گفت: ما از تمامی راه‌های سیاسی و دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد و از تمامی کشورهای عربی و اسلامی و جامعه بین الملل می‌خواهیم تا به صورت جدی و قاطعانه در مقابل احتمال انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس شرقی، پایتخت کشور فلسطین بایستند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: امیدواریم که سفارت از تل آویو به قدس انتقال پیدا نکند، چراکه قدس آنطور که اسرائیل می‌گوید، شهری یکپارچه نیست. در نتیجه انتقال سفارت مانع از هرگونه پیشرفتی در آینده می‌شود و در نتیجه روند صلح را از کار می‌اندازد.

وی افزود: دولت جدید آمریکا باید با سایر کشورهای جهان به جای آنکه دست به اقداماتی بزند که مانع از راهکار تشکیل دو کشور می‌شود و این راهکار را غیرممکن می‌سازد، باید برای تحقق راهکار دو کشوری به ایفای نقش بپردازد. چنین اقدام خطرناکی می‌تواند پیامدهای ویرانگری را بر امنیت و ثبات منطقه برجای بگذارد و روند صلح را از بین ببرد.

وی افزود: امیدواریم که ترامپ انتقال سفارت را متوقف کند و مذاکرات را بر اساس قطعنامه‌های بین المللی و قطعنامه 2334 و بر اساس خروجی‌های کنفرانس پاریس آغاز کند. زمانی که همه چیز تمام شود، هر طرفی مرزهای خود را می‌داند ما مرزهایمان را بر اساس مرزهای 1967 می‌دانیم که از جمله آن قدس شرقی است که پایتخت فلسطین است. در آن هنگام می‌دانند که چه می‌خواهند. پیش از آن، انتقال سفارت نه تنها یک گام تحریک آمیز خواهد بود، بلکه بیش از یک اقدام تحریک آمیز است و به روند صلح لطمه وارد خواهد کرد.

عباس همچنین گفت: کنفرانس پاریس موفقیت آمیز بود و نشانگر تمایل جامعه بین الملل به قانون بین المللی و انسانی و مصوبات قانونی بین المللی است. همچنین بیانیه پایانی این نشست، بر حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشور و حاکمیت و پایان کامل اشغالگری که در سال 1967 آغاز شد، تاکید کرد.