یک ژنرال بلندپایه ائتلاف نظامی ناتو در اظهاراتی شبیه حرف‌هایی که قبلا دونالد ترامپ درباره "منسوخ شدن" این ائتلاف نظامی گفته بود، تاکید کرد: بخش‌هایی از این ائتلاف منسوخ شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، ژنرال دنیس مرسیه که در نیروی هوایی فرانسه خدمت کرده و در حال حاضر سمت بلندپایه "فرمانده ارشد تغییرات ائتلاف" را بر عهده دارد در مصاحبه با خبرنگاران در شهر بروکسل گفت: زمانی که من به تهدیداتی که با آنها روبرو هستیم نگاه می‌کنم می‌توانم بگویم که ما ممکن است تمرکز بیش از حدی را تا زمان بروز بحران اوکراین بر عملیات‌های خارجی به ویژه در افغانستان داشته‌ایم و ناتو با انجام این کار تا حدی در بررسی تغییرات در پیش زمینه راهبری شکست خورده است.

او که در این سمت جانشین ژنرال جیمز ماتیس،‌ گزینه دونالد ترامپ برای وزارت دفاع دولتش شده، خاطرنشان کرد:  ما ساختارهایی را داریم که منسوخ شده‌اند. جوانبی از بروکراسی ناتو تکراری بوده و می‌توان آنها را حذف کرد.

با این حال مرسیه در صحبت‌هایی که نشان از تفاوت دیدگاهش درباره آینده ناتو با دیدگاه ترامپ دارد گفت: اجلاس ژوئیه 2016 که در آن کشورهای ناتو هزاران سرباز خود را متعهد به استقرار در شرق اروپا کردند یک مثال مربوط به انطباق موفقیت آمیز با شرایط است.

او ادامه داد: اگر در بسیاری از بخش‌های ائتلاف مساله منسوخ شدن وجود نداشت حقیقت ما نیز این تصمیم را برای انطباق دادن خود نمی‌گرفتیم.

او همچنین اظهار کرد: ناتو در حال کار بر تلاش‌های مبارزه با تروریسم از طریق متعهد کردن مربیان نظامی خود به عراق و شرکت دادن هواپیماهای راداری ناتو در عملیات ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

وی خاطرنشان کرد: یکسری ابتکار عمل‌های بیشتر نیز با تداوم مبارزه جهانی با این گروه تروریستی امکان پذیر است. با این حال مرسیه در صحبت‌هایش به دقت تلاش کرد تا از موضع ترامپ درباره شراکت با روسیه فاصله داشته باشد و تاکید کرد: ناتو لازم است که با کرملین گفت‌وگو کند اما روسیه نباید تمامیت ارضی کشورهای دیگر نقض کند.

ژنرال مرسیه ادامه داد: ما همیشه زمانی که قدرتمند هستیم با روسیه بهتر مذاکره می‌کنیم. او از عملیات اخیر ناتو در استقرار نیروهایش در شرق اروپا ستایش کرد و گفت:‌حل کردن مسائل پیچیده استقرار چند ملیتی نیروها باعث تسریع تلاش‌های مبارزه با تروریسم در آینده خواهد شد.

با این حال اذعان کرد که اگر رویکرد غیرمعمول ترامپ در قبال ناتو منجر به توقف کامل تعهدات نظامی برقرار شده تحت ریاست جمهوری باراک اوباما شود، این منجر به اختلال چشمگیر در ائتلاف ناتو خواهد شد.

او ادامه داد: اگر نیروهای آمریکا استقرارشان در کشورهای شرق اروپا را متوقف کنند این یک شک راهبردی به اروپا وارد خواهد کرد.