نخست وزیر ژاپن امروز (جمعه) در سخنانی از تلاش خود برای تقویت و گسترش روابط میان کشورش و دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید آمریکا خبر داد.

به گزارش مرور نیوز ،شینزو آبه که در آیین گشایش مجلس این کشور سخن می گفت، تاکید کرد که یکی از اصلی ترین اقدامات او این است که در اولین فرصت با ترامپ دیدار و در خصوص تحکیم مناسبات دوجانبه با وی به گفت وگو بپردازد.
اظهارات ترامپ در رقابت های انتخاباتی موجب نگرانی شدید ژاپن و سایر کشورهای آسیایی از جمله چین و کره جنوبی شده است. ترامپ از توکیو و سئول خواسته است تا هزینه بیشتری را برای استقرار نیروهای آمریکایی بپردازند و به چین هم گفت که تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از این کشور را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد.
آبه همچنین یادآور شد که ژاپن در محور تحولات زیربنایی جهان قرار گرفته و دولت وی به دنبال پیشبرد یک دیپلماسی فعال و پویای صلح و همچنین دیپلماسی اقتصادی است.
وی گفت که ژاپن به عنوان یک کشور، استاندارد تجارت آزاد را بر اساس قوانین عادلانه نظام اقتصادی قرن بیست و یکم ایجاد خواهد کرد.
نخست وزیر ژاپن در عین حال از مشارکت فعال کشورش در یک پیمان راهبردی جامع اقتصادی سخن گفت که چین یکی از اصلی ترین اعضای آن است.
تارنمای ژاپن تودی امروز در گزارشی نوشت: در کنار اظهارات نخست وزیر برای بهبود روابط با ترامپ، ‌مجلس ژاپن نیز به موضوع کناره گیری امپراتور آکی هیتو و اصلاح قانون اساسی کشور پرداخته است.
وی در خصوص موضوع امپراتوری نیز گفت: در باره مساله کناره گیری او از قدرت به طور حتم راه و برنامه ای قابل قبول برای همه مردم پیدا خواهیم کرد.
امپراتور آکی هیتو ماه اوت سال گذشته گفت که به دلیل کهولت سن دیگر نمی تواند وظایف خود را به عنوان یک قدرت نمادین کشور اجرا کند و برای کناره گیری آماده است.
آبه در باره قانون اساسی ژاپن نیز یادآور شد: این قانون 70 سال پیش تدوین شده است و حالا باید به دنبال تصحیح آن با نگاه به ۷۰ سال آینده باشیم و لازم است مجلس در این باره شور داشته باشد.
او در شرایطی این مطلب را عنوان کرد که انتظار دارد با اصلاح قانون اساسی راه برای اعزام نیروهای نظامی ژاپن به عملیات فرامرزی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم باز شود.
وی در بخش هایی از سخنرانی خود همچنین بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت که کشورش از این پس در امور حفاظت از صلح، ماموریت های سازمان ملل، مقابله با بیماری های واگیردار و فقرزدایی و امور پناهجویان فعالتر خواهد شد.
نخست وزیر ژاپن همچنین یادآور شد که کشورش برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در جریان میزبانی المپیک توکیو در سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش می کند و تا آن زمان شمار گردشگران بر اساس برنامه دولت به ۴۰ میلیون نفر خواهد رسید.
گفتنی است، نمایندگان پارلمان ژاپن امروز بررسی سیاست های امنیتی و نظامی ژاپن، رابطه این کشور با آمریکا، موضوع کناره گیری امپراتور آکی هیتو و تجدید نظر در قانون اساسی را در دستور کار خود قرار داده بودند.