یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از سرکوب مسلمانان روهینگیا توسط میانمار به شدت انتقاد کرد و از ارتش میانمار خواست تا به قوانین حقوق بشر احترام بگذارد.

به گزارش مرور نیوز، انتقاد کارشناس خقوق بشر سازمان ملل از سرکوب مسلمانان روهینگیا در شرایطی است که مقام های میانمار مدعی هستند که ارتش عملیات نظامی و امنیتی را برای مقابله با شورشیان و حملات صورت گرفته به ایستگاه های مرزی این کشور با بنگلادش انجام داده اند.

از آن زمان تاکنون بیش از 86 نفر کشته شده اند و سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از 65 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش گریخته اند.
ساکنان و پناهجویان ارتش میانمار را به کشتار، تجاوز و بازداشت غیر نظامیان در استان راخین متهم کرده اند.

یانگ هی لی گزارشگر ویژه حقوق بشر در میانمار در پایان سفر به این کشور تاکید کرد: این مساله به طور خاص برای نیروهای امنیتی اهمیت دارد که همواره در چارچوب قوانین مطابق با حقوق بشر اقدام کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ادعای دولت میانمار در این خصوص که مسلمانان روهینگیا خانه های خود را آتش زده اند، کاملا غیر معتبر و نادرست است و رفتار پلیس میانمار در ضرب و شتم و حمله به روستاییان مسلمان، یک رفتار معمول و عادی بوده است.

دولت آنگ سان سوچی تاکنون اتهامات مطرح شده را رد کرده و به این مساله اشاره داشته است که تنش در استان راخین یک مساله داخلی است.
دولت میانمار حاضر نشده است تا مسلمانان روهینگیا را به عنوان یکی از اقلیت های قومی این کشور به رسمیت بشناسد و آنها را بنگال یا مهاجران غیر قانونی از بنگلادش ارزیابی کرده است.

طی هفته های گذشته هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا برای فرار از اقدامات وحشیانه گروه های تبهکار و افراطی به سوی مرزهای بنگلادش عزیمت کرده اند ولی گزارش ها نشان می دهد که مسلمانان در حال فرار از این روستاها هدف تیراندازی نظامیان میانمار قرار گرفته اند.

سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون بیش از 30 هزار مسلمان روهینگیایی خانه های خود در میانمار را ترک کرده اند.

بر اساس اعلام سازمان ملل بیش از 150 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا بیش از یک ماه است که دسترسی به کمک های غذایی و انسان دوستانه نداشته اند.