مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تنها حقوق سربازانی را در ارتش افغانستان پرداخت خواهد کرد که در سیستم «بیومتریک» ثبت شده باشند.

به گزارش مرور نیوز، وزارت دفاع آمریکا، پرداخت حقوق به 30 هزار سربازی را که ثبت سیستم بیومتریک نیستند را از ماه ژانویه متوقف کرده است.

«ریچاردکیزر» مقام ارشد ارتش آمریکا خاطرنشان کرد که با اجرایی شدن این تصمیم آمریکا از هدر رفتن میلیون‌ها دلار هر ماه جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: از ماه ژانویه آمریکا تنها به سربازانی در ارتش افغانستان حقوق می‌پردازد که ثبت سیستم بیومتریک باشند و کارت ارتش داشته باشند.

این مقام ارشد ارتش آمریکا گفت که در گام نخست، ما باید بدانیم که چه تعداد سرباز واقعی در ارتش افغانستان وجود دارد و دوم اینکه باید مشخص شود که آنها در سمت خود حضور دارند.

وال ستریت ژورنال گزارش داد: پولی که آمریکا و ناتو به حساب نیروهای نظامی افغانستان واریز می‌کنند، سالانه به پنج میلیارد دلار می‌رسد که با این تصمیم پنتاگون بخش بزرگی از این مبالغ حفظ خواهد شد اما معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته که این مقدار پول تا کنون به وزارت دفاع واصل نشده است.

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان وجود سربازان سایه در ارتش را نیز رد می‌کند.

«رادمنش» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته بود که ثبت سربازان ارتش در سیستم بیومتریک وزارت دفاع را ادامه خواهیم داد ولی در ارتش هیچ سرباز سایه‌ای وجود ندارد.

با این حال این تصمیم پنتاگون نشان دهنده تلاش‌های تازه آمریکا برای مبارزه با فساد در افغانستان پنداشته می‌شود که با حذف این 30 هزار سرباز سایه و یا سرباز ثبت نشده تعداد نیروهای ارتش افغانستان به 142 هزار نفر خواهد رسید.

 رئیس اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغان تسلیحات خود را به طالبان می‌فروشند و پنتاگون قراردادهای تدارکاتی ارتش افغانستان به ویژه در زمینه سوخت را نیز مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

با این حال دولت آمریکا پس از حمله به افغانستان و تشکیل دولت جدید از سال 2001 میلادی 64 میلیارد دلار برای تشکیل ارتش افغانستان هزینه کرده است.