هزاران تن از آلبانی‌تبارهای کوزوو در پایتخت این کشور دست به راهپیمایی زده و از دولت فرانسه خواستند تا نخست وزیر سابقشان را که به درخواست صربستان در حبس است، آزاد کند.

به گزارش مرور نیوز، این معترضان که اکثرا از اعضای حزب اپوزیسیون بودند به مساله دستگیری و زندانی شدن "راموش هارادینای"، نخست وزیر سابق کوزوو اشاره کرده و آن را غیرقانونی دانستند.

هارادینای، فرمانده سابق ارتش آزادی بخش کوزوو توسط دادگاهی در فرانسه آزاد شده اما به دلیل ملاحظات قضایی نمی‌تواند از این کشور خارج شود و باید تصمیم گرفته شود که وی به صربستان مسترد شود یا خیر.

مردم کوزوو بازداشت و عدم اجازه خروج وی را از فرانسه با انگیزه سیاسی از سوی دولت بلگراد، صربستان می‌دانند؛ هارادینای توسط دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی علیه صربها و آلبانیایی‌ها بین مارس تا سپتامبر ۱۹۹۸ و در جریان جنگ کوزوو متهم شد اما در ۳ آوریل ۲۰۰۸ از تمامی اتهامات تبرئه شد.

یکی از اعضای حزب اپوزیسیون ابتکار عمل برای کوزوو در این تظاهرات گفت که دولت پریشتینا باید مذاکرات با بلگراد با میانجی‌گری اتحادیه اروپا که برای عادی سازی روابط میان دو کشور است، کنسل کند. کوزوو در 2008 از صربستان جدا شد اما بلگراد هنوز این اقدام را به رسمیت نمی‌شناسد.

هارادینای در پیام فیس بوکی‌اش تظاهرات روز شنبه را مورد استقبال قرار داد و گفت: من از حمایت شما از خودم به شدت تشکر می‌کنم.

بازداشت هارادینای در اوایل ژانویه 2017 و تلاش‌های دولت صربستان برای ارسال یک قطار به شمال کوزوو باعث شد تا موجی از تنش‌ها میان دو کشور به وجود بیاید و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز نگرانی خود را بابت این مساله ابراز کنند.

بر روی این قطار نوشته شده بود "کوزوو همان صربستان است"‌ و با رنگ‌های پرچم صربستان و نمادهای ارتدوکس مسیحی تزئین شده بود.

در روزهای آتی نیز قرار است رهبران کوزوو و صربستان در بروکسل با یکدیگر دیدار کنند که این اقدام با دعوت فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.