وزیر خارجه عراق با اشاره به وجود شباهت‌های بسیار میان عراق و لبنان، گفت که بدون تردید در عراق از تجربیات معاصر لبنان در چگونگی عبور از جنگ داخلی و برقراری امنیت استفاده می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در گفتگویی که در فرودگاه بین المللی بیروت پس از پایان سفرش به لبنان و دیدار با سعد حریری، نخست وزیر لبنان داشت، گفت: این سفر در درجه اول جهت تبریک به مردم لبنان برای انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور انجام شد و بسیار خرسندیم که می‌بینیم لبنان با قدرت از چالش‌های گذشته عبور کرد.

جعفری گفت:‌ ما از سعد حریری، نخست وزیر لبنان و دیگر مسئولان لبنانی برای سفر به بغداد دعوت کردیم و آنها از این دعوت استقبال کردند.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: بی‌ شک رابطه‌ای عمیق میان لبنان و عراق دو کشور را از گذشته تا به امروز به یکدیگر متصل کرده و بدون تردید ما در عراق از تجربیات معاصر لبنان در چگونگی عبور از جنگ داخلی و رسیدن به ساحل امن استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه بر لزوم تقویت همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.

جعفری افزود:‌ انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور لبنان پاسخ به سوال دشواری بود که در مورد خلأ ریاستی وجود داشت.

وزیر خارجه عراق درباره نشست آتی سران کشورهای عربی نیز تاکید کرد که مبارزه با تروریسم در اولویت دستور جلسه نشست قرار دارد.

وی ادامه داد: در دیدار با حریری روابط دو کشور، افق‌های موجود برای تقویت این روابط به نحوی که خواسته‌های مردم هر دو کشور برآورده شود و نیز آخرین تحولات منطقه بررسی شد.

جعفری عصر روز شنبه در راس هیاتی از وزارت خارجه عراق وارد بیروت شد و با عون دیدار کرد.