روسیه می‌گوید پس از آنکه نقشه آمریکایی‌ها برای حمله به پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش سوریه لو رفته، سامانه پیشرفته اس-300 را در این کشور مستقر کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ساعتی پس از آنکه کشورش از سوی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به ارتکاب جنایات جنگی متهم شد، بیانیه تندی صادر و برخی مسائل را نیز فاش کرد.

امروز وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در واشنگتن، ارتش روسیه را به همدستی با ارتش سوریه در ارتکاب جنایات جنگی متهم نموده و تحقیق بین‌المللی در این رابطه را خواستار شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اتهام‌زنی گفت: «اگر بحث جنایت جنگی است، مقامات آمریکایی باید (تحقیقات) را با (ماجراهای) عراق آغاز کنند. بعد نوبت لیبی است و بعد هم یمن. حرف ما این است که جاری کردن این سخنان بر زبان خطرناک است زیرا پشت نمایندگان آمریکا، جنایات جنگی واقعی وجود دارد.»

زاخاروا در پاسخ به اتهام دیگر آمریکایی‌ها مبنی بر عدم وجود تمایل در اردوگاه روس‌ها برای ایجاد آتش‌بس در سوریه گفت: «خود آنها (آمریکایی‌ها) به ما گفتند که هیچ اهرمی برای فشار بر معارضان ندارند.»

خانم سخنگو به یکی دیگر از ماجراهای داغ چند روز پیش سوریه یعنی استقرار ناگهانی سامانه پدافندی پیشرفته اس-300 در این کشور جنگ‌زده هم اشاره کرد.

زاخاروا گفت: «اس-300 پس از آن در سوریه پدیدار شد که متخصصان نزدیک به نظام حاکم بر آمریکا شروع به درز اطلاعات کردند ... اطلاعاتی که می‌گفت آمریکا می‌تواند پایگاه‌های هوایی سوریه را با موشک‌های کروز هدف قرار دهد.»

منظور زاخاروا، مصاحبه «دیوید پترائوس» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با سی‌ان‌ان و اشاره به امکان استفاده از موشک‌های کروز برای زمین‌گیر کردن ارتش سوریه است.