عربستان سعودی هشدار داده است که یک ویروس رایانه‌ای که در سال 2012 میلادی سیستم های شرکت نفتی آرامکو را نابود کرده بود، بار دیگر بازگشته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، عربستان سعودی ضمن هشدار نسبت به بازگشت ویروس رایانه‌ای که در سال 2012 بسیاری از سیستم های شرکت نفتی آرامکو را از کار انداخته، اعلام کرده است که ظاهرا حداقل یک شرکت بزرگ پتروشیمی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.

پس از آنکه ویروس استاکس نت برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران را هدف حمله سایبری قرار داد، عربستان سعودی تهران را متهم به تولید و گسترش ویروس "شمعون" برای حمله به شرکت نفتی آرامکو متهم کرد.

هنوز معلوم نیست که این بار چه کشوری مسئول اصلی آلوده کردن رایانه های عربستان سعودی است. گزارش منتشر شده از سوی تلویزیون دولتی عربستان سعودی نشان می دهد که تاکنون 15 نهاد دولتی و شرکت خصوصی از این ویروس آسیب دیده اند. وزارت کشور عربستان از جمله نهادهایی است که هدف این ویروس قرار گرفته است.

صداره یک پروژه مشترک بین شرکت نفتی آرامکوی عربستان و شرکت آمریکایی داو کمیکال، به علت اختلال، شبکه رایانه ای خود را تعطیل کرده است.

البته مقام های این پروژه مدعی هستند که این ویروس نتوانسته است به فعالیت های عادی این تاسیسات خللی وارد کند. ویروس شمعون نخستین بار در سال 2012 میلادی در عربستان مشاهده شد و در آن حمله که شرکت نفتی آرامکو و راس گار قطر هدف قرار گرفت، ویروس در ابتدا درایوهای سخت را حذف کرد و سپس تصویری از پرچم در حال سوختن آمریکا بر صفحه رایانه نقش بست.

لئون پانه تا وزیر سابق دفاع آمریکا در آن زمان گفت: این ویروس شاید مخرب ترین حمله ای بوده که بخش خصوصی تاکنون شاهد آن بوده است.

چندی قبل از اظهارات پانه تا، یک مقام سابق آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته بود که مقام های آمریکایی قطعا بر این باورند که هکرهای ایرانی که از سوی تهران حمایت می شوند، مسئول اصلی این حمله هستند.

ایران نیز هرگونه دست داشتن در این حمله سایبری را رد کرده است.