سرویس بین الملل - این روزها جنگ لفظی میان مقامات ترکیه و عراق بالا گرفته است و سیاسگذران و محافل نظامی و مردمی عراق موضع گیری آنکارا در باره مشارکت کردن در عملیات آزادی موصل را دخالت در امور داخلی عراق می دانند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، دولتمردان ترکیه مدعی هستند که همانند کشورهای عضو ائتلاف بین المللی قصد دارند در عملیات آزاد سازی موصل عراق، مقر گروه تروریستی داعش مشارکت کنند که این موضع گیری آنان توسط مقامات عراق به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و آن را دخالت در امور داخلی کشورشان می دانند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در واکنش تند خود علیه تاکید مقامات ترکیه آن را دخالت در امور داخلی و نقض تمامیت ارضی کشورش خوانده و اعلام کرد: مقامات ترکیه بدانند که نیروهای آنها برای پیک نیک به عراق نخواهند آمد.

در همین حال فرمانده نیروهای مردمی ( الحشد الشعبی ) و رئیس سپاه بدر عراق نیز تاکید کرده اند که ترکیه تحت هیچ شرایطی نباید وارد خاک عراق شود و آزادی موصل وظیفه نیروهای مردمی و ارتش عراق است و نیازی به مشارکت ترکیه نیست.

اما مقامات ترکیه این اظهارات مقامات عراقی را با واکنش تند پاسخ داده اند. بنعلی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه پس از اقامه نماز جمعه دیروز در مسجد باش‌یازیجی‌اوغلو در آنکارا در گفتگو با خبرنگاران در مورد سخنان اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مبنی بر این که نظامیان ترکیه خود را در پیک‌نیک فرض نکنند، مدعی شد: سربازان ما به وظیفه شان عمل می کنند. در آنجا با داعش مبارزه می کنند. این مبارزه را تنها ما در سوریه و عراق انجام نمی دهیم. تمامی کشورها، سازمان ملل متحد و ائتلاف بین المللی انجام می دهند. آمریکا، روسیه و 60 کشور در مبارزه مشترک شرکت دارند. کارشناسان و سربازان کشورهایی که ارتباط فیزیکی و باطنی با عراق دارند، یا ندارند در آنجا مشغول به فعالیت هستند و این فعالیت ها را به نام انسانیت ادامه می دهند.

وی در توجیه تاکیدات آنکارا ادعای خود را اینگونه ادامه داد: به همین دلیل اظهارات مقامات بغداد در این زمینه را خطرناک و تحریک آمیز می دانم. سربازان ما امروز به آنجا نرفته‌اند، مدتهاست که در آن جا هستند.

به هر روی کارشناسان امور غرب آسیا معتقدند که ترکیه نباید در امور داخلی عراق دخالت کند و مردم و مقامات این کشور به خوبی و بدرستی قادر به آزادی شهر راهبردی موصل و مقر گروه تروریستی داعش خواهند بود.