وزیر امور خارجه انگلیس می گوید که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ممکن است بتواند در انتخابات شرکت کند و بالقوه به عنوان راهی برای خاتمه درگیریها در این کشور، در قدرت بماند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بی‌بی‌سی، بوریس جانسون گفته است که انگلیس شاید می‌بایستی درباره سوریه و روش مقابله با بحران در این کشور تجدید نظر کند.

جانسون که در کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان این کشور سخن می‌گفت افزود که انگلیس برای مدتها بر این نظر بود که اسد باید از قدرت کنار برود. اما وی تاکید کرد که در هیچ زمانی امکانی برای این منظور وجود نداشت که به گفته جانسون نتیجه آن مشکلاتی است که در سوریه بوجود آمده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از جانسون گزارش کرده است که "اگر امکان ایجاد ترتیباتی با روسیه باشد که براساس آن همزمان اسد (در نهایت) در مسیر کنار رفتن از قدرت قرار گیرد و از طریق کنار گذاشتن اسد از نفوذ ایران در منطقه کاسته شود و به ما اجازه دهد تا با همکاری روسیه به مواضع داعش حمله کنیم و آنها را از روی زمین حذف کنیم، آنگاه این مسیر، شاید راهی به جلو باشد."

در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی پیتر فورد، سفیر پیشین انگلیس در سوریه گفت که در بحران سوریه، "هر قدمی که انگلیس برداشت، اشتباه بود" و انگلیس "شرایط را در سوریه بدتر کرده است."

پیتر فورد که سال‌های 2003 تا 2006 سفیر انگلیس در دمشق بوده، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که این کشور با نفرستادن نیرو به میدان نبرد و در عوض تشویق و تقویت گروه‌های شورشی در یک نبرد محکوم به شکست، اوضاع را در سوریه خراب‌تر کرده است.

سال 2013 اعضای پارلمان انگلیس به اقدام نظامی احتمالی علیه حکومت اسد برای ممانعت از کاربرد تسلیحات شیمیایی رای منفی داد.