رییس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه روابط آنکارا و واشنگتن نیاز به ترمیم دارد، ابراز تمایل کرد که می‌خواهد پیش از دیدار دو جانبه با دونالد ترامپ، با وی در گفت‌وگویی تلفنی تبادل نظر کند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از سایت خبری هابرترک، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در بازگشت از سفر خود به آفریقا درباره روابط آمریکا و ترکیه گفت: روابط دو کشور به درستی پیش نمی‌رود. نباید دیدار با ترامپ بیش از حد به تاخیر افتد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم میان ترکیه و آمریکا خاورمیانه است. اگرچه ما دو کشور عضو ناتو هستیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که روابط دوجانبه در سطح دو کشور عضو ناتو است.

اردوغان اضافه کرد: من در نظر دارم با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کنم و همچنین احتمال انجام گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ پیش از دیدار دو جانبه و رودررو وجود دارد.

رییس جمهور ترکیه افزود: یکی از مسائل مهم در روابط پیش‌رو میان دو کشور افزایش روابط اقتصادی به خصوصی در حوزه صنعت دفاعی است، تاکنون ما گام‌های مهمی در حوزه صنعت دفاعی برداشته‌ایم.

وی درباره عملیات سپر فرات در سوره نیز گفت: در حال حاضر شهر الباب در محاصره قرار دارد. یکی از نکات مهم در این عملیات این است که غیرنظامیان مورد هدف قرار نگیرند. داعش در آنجا توان بسیاری از دست داده است. ما همکاری‌های خود را با ائتلاف بین‌المللی ادامه می‌دهیم. در واقع کند شدن عملیات ما به دلیل حفظ جان غیرنظامیان است.

اردوغان افزود: یکی از موضوعاتی که در دیدار دو جانبه و مستقیم خود با ترامپ مطرح خواهم کرد، مساله استرداد فتح الله گولن خواهد بود. ما در این دیدار درباره آخرین وضعیت 85 پرونده ارسال شده خواهیم پرسید و پرونده‌های جدیدی در اختیار آنها قرار خواهیم داد.