عضو پیشین پنتاگون و مشاور مسائل مربوط به چین در آمریکا می‌گوید که برنامه دونالد ترامپ در برابر پکن، «غیرقابل پیش‌بینی بودن» او است.

به گزارش مرور نیوز، در ادامه تحلیل‌ها درباره مواضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا و اظهارنظرهای تندش ضد پکن به ویژه در موضوعات مربوط به تایوان و مسائل اقتصادی، یک مشاور آمریکایی و متخصص مسائل چین از استراتژی او در برابر پکن سخن گفته است.

«مایکل فیلسبوری» عضو پیشین وزارت دفاع آمریکا و مشاور و متخصص مسائل مربوط به چین از جمله کسانی است که به تیم دونالد ترامپ مشاوره داده است.

او در مصاحبه با شبکه «سی سی تی وی» چین، درباره طرح و برنامه دونالد ترامپ در خصوص چین اظهارنظر کرده است.

فیلسبوری با تاکید بر اینکه دونالد ترامپ معتقد است چینی‌ها «بهترین مذاکره‌کنندگان در کل جهان هستند» اظهار داشت: «به همین دلیل او می‌خواهد در نظر دولت چین، غیرقابل پیشبینی باشد. به نظر من او توانسته در این موضوع توفیق یابد، این‌طور فکر نمی‌کنید؟»

این کارشناس مسائل چین که به زبان این کشور هم مسلط است و ارتباطات و پیوندهایی با نیروهای مسلح و ارتش چین هم دارد، تاکید کرده که ترامپ پیش‌تر در کتابی که منتشر کرده، استراتژی خود در قبال پکن را تشریح کرده است.

ترامپ در بخشی از کتاب «دوباره با عظمت کردن: چطور مشکلات آمریکای فلج شده‌مان را رفع کنیم؟» نوشت: «عنصر و عامل شگفت آفرینی و متعجب کردن، در نبردها باعث پیروزی می‌شود. به همین خاطر من به طرف مقابلم نمی‌گویم که چه کار دارم می‌کنم و به آنها هشدار نمی‌دهم و به آنها اجازه نمی‌دهم به راحتی مرا در الگویی قابل پیش‌بینی قرار دهند. من دوست دارم که غیرقابل پیش‌بینی باشم».

فیلسبوری در ادامه مصاحبه خود با رسانه چینی به پکن توصیه می‌کند که سرمایه گذاری بیشتری روی آمریکا بکند چرا که «به نظر من مسیر با عظمت کردن دوباره آمریکا، از پکن می‌گذرد. این موضوع می‌تواند برد-برد باشد و به نظرم برد-برد خواهد بود».