سرویس بین الملل- رئیس جمهور آمریکا در پی تصمیمات اثرگذار سیاسی و اقتصادی که در ابتدای دوره ریاستش اتخاذ کرده است، قرار است امروز با سران چند کشور تماس تلفنی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ امروز شنبه، با چندین همتای خود در سراسر جهان از جمله شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تماس خواهد گرفت. آبه نخستین کسی بود که پس از انتخابات آمریکا، با ترامپ دیدار کرد.

ترامپ همچنین با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و مالکون ترنبول رئیس جمهور استرالیا صحبت خواهد کرد.

این تماس در شرایطی انجام می شود که آمریکا با تصمیم چند روز پیش رئیس جمهور جدیدش، از پیمان همکاری دوسوی اقیانوس آرام«TPP» خارج شد.

پیمان بازرگانی آزاد دو سوی اقیانوس آرام که گاه از آن با نام شراکت فرااقیانوس آرام (TPP)یاد می شود، یک دهه پیش مطرح شد و پس از سالها رایزنی، کشورهای عضو، نخستین پیش نویس آن را اواخر سال 2015 تهیه کردند. این پیش نویس، با اصلاحاتی در اوایل سال 2016 به عنوان متن پیشنهادی پیمان، به اعضا معرفی شد.

12 عضو پیمان بازرگانی آزاد میان دو سوی اقیانوس آرام (آمریکا، ژاپن، استرالیا، کانادا، مکزیک، ویتنام، سنگاپور، پرو، زلاندنو، مالزی، شیلی و برونئی) حدود 40 درصد از اقتصاد جهان و یک سوم از تجارت بین الملل را در اختیار دارند.

شینزو آبه که از اهمیت بالای مشارکت آمریکا در این پیمان تجاری مطلع است گفت: تلاش خواهم کرد ترامپ را نسبت به مزایای همکاری در آن قانع کنم.

اما آبه روز سه شنبه هفته گذشته از احتمال ایجاد یک توافق تجاری دوطرفه بین واشینگتن و آمریکا خبر داد. ترامپ پیشتر گفته بود پیمانهای تجاری دوجانبه را به همکاری¬های چند جانبه ترجیح می دهد.