دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، ظهور پوپولیسم در جهان باعث افزایش مسائلی نظیر یهودی ستیزی، نژادپرستی، بیگانه ستیزی و نفرت از مسلمانان و دیگر موارد بی‌تحملی شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در سخنرانی خطاب به صدها تن از جمله بازماندگان واقعه هولوکاست در مراسم یادبود سالانه سازمان ملل برای این اتفاق تاکید کرد: ما شاهد هستیم که "یک هنجار جدید" در حال شکل گرفتن است که بر اساس آن می‌توان آزادانه در صحبت‌های علنی تعصب را مطرح کرد و حتی در به روی نفرت پراکنی هر چه بیشتر باز گذاشته شده است.

گوترش که پیشتر نخست وزیر پرتغال بوده، گفت، افرادی مثل او که در دوره بعد از جنگ جهانی دوم رشد یافته‌اند هرگز تصور نمی‌کردند روزی دوباره شاهد افزایش حملات علیه یهودیان در اروپا باشند.

وی ادامه داد: با این حال یهودی ستیزی همچنان زنده و پابرجا است. بی‌منطقی و بی‌تحملی دوباره بازگشته‌ است.

گوترش گفت: برخی افراد همچنان به رغم حقایق واقعه هولوکاست را انکار می‌کنند و یک جریان جدید بازبینی در هولوکاست به وجود آمده که می‌خواهد تاریخ را دوباره بنویسد و حتی از مقامات بی‌آبرو و رسوا شده آن روزها تجلیل کند.

گوترش هشدار داد: مضامین یهودی ستیزی و نفرت پراکنی در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در حال گسترش هستند و گروه‌های افراطگر خشونت طلب در حال استفاده از گرایش‌های یهودی ستیزانه تا نیروهایشان را تحریک کرده و پیروان جدیدی را جذب خود کنند.

گوترش خاطرنشان کرد، پوپولیسم در حال تحریک کردن بی‌تحملی فزاینده در جهان در اشکال فراوان است.

او همچنین تاکید کرد، ترویج کلیشه بد از مسلمانان شدیدا آزاردهنده است و بسیار از بابت تبعیض علیه اقلیت‌ها پناهجویان و مهاجران در سراسر جهان نگران است.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد، سازمان ملل باید حامی تحمل، تقویت اقدامات حقوق بشری، اجرای عدالت در قبال مسببان جرایم بزرگ و سرمایه گذاری در حوزه‌های آموزش و جوانان باشد.

گوترش گفت: ما باید انسجام اجتماعی را تقویت کنیم تا مردم احساس کنند تکثر یک مزیت برای آنها است نه یک تهدید.