یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ اعلام کرد، دولت جدید آمریکا در حال حاضر دستورهای اجرایی برای بررسی معاهده‌های بین‌المللی و بودجه اختصاص یافته به سازمان ملل و دیگر هیات‌های بین‌المللی را صادر نخواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا دستورهای اجرایی را آماده می‌کند که بودجه این کشور برای سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و انواع معاهدات چندجانبه را بررسی خواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن که خواست نامش فاش نشود در این رابطه گفت: ما همچنان به حمایت از اقدامات مفید و لازم چنین سازمان‌ها و ائتلاف‌هایی متعهد هستیم و قصد داریم راهی برای ادامه این حمایت‌ها پیدا کنیم.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر هیچ دستور اجرایی برای این موضوعات صادر نشده اما ترامپ و دولتش قصد دارند حافظ دقیق منافع مردم آمریکا و پول مالیات دهندگان آمریکایی باشند.

براساس پیش‌نویس یکی از دستورات اجرایی که از سوی روزنامه دیلی 20 منتشر شد، ترامپ خواستار کمیته‌ای متشکل از وزیر امور خارجه، دادستان کل و مدیر اطلاعات ملی است که بررسی یک ساله بودجه آمریکا به سازمان‌های بین‌المللی را با هدف نصف کردن بودجه‌های داوطلبانه انجام دهند.

آمریکا بزرگترین تامین کننده مالی سازمان ملل است که 22 درصد از 5.4 میلیارد دلار بودجه مرکزی سازمان ملل و 28 درصد از 7.9 میلیارد دلار بودجه حافظان صلح سازمان ملل را تامین می‌کند. اینها تنها کمک‌های تعیین شده با توافق مجمع عمومی سازمان ملل هستند نه کمک‌های داوطلبانه.

آژانس‌های سازمان ملل همچون برنامه توسعه سازمان ملل، یونیسف، برنامه جهانی غذا و صندوق جمعیت سازمان ملل به صورت داوطلبانه تامین مالی می‌شوند.