سرویس بین الملل - شهر راهبردی حلب که به عنوان قطب اقتصادی و به ویژه در زمینه گردشگری بسیار مهم است این روزها شاهد نبردهای شدید میان ارتش سوریه و عناصر تروریستی مورد حمایت غرب و برخی دولت های وابسته منطقه است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، نگاهی به گذشته آتش افروزی غرب و برخی دولت های وابسته منطقه از جمله عربستان در سوریه باید گفت که جرقه آتش جنگ در 26 ژانویه سال 2011 زده شد و طی این مدت هزاران تن از مردم سوریه بر اثر حملات عناصر گروه های ترویستی از جمله داعش و جبهه النصره که بعدها به توصیه های واشنگتن و ریاض به جبهه فتح الشام جان خود را از دست دادند و میلیون ها تن دیگر نیز برای در امان ماندن از جنایات تروریست ها آواره شدند.
اما یکی از نکات مهم در جنگ آفرینی بیش از پنج سال در سوریه قابل تامل است موضوع شهر راهبردی و قطب اقتصادی حلب است. مقامات غربی و در راس آنها آمریکا از یک سو و سران وهابی سعودی از سوی دیگر که طی ماه های اخیر شاهد شکست های سنگنین گروه های تروریستی در سوریه ( و البته در عراق نیز ) هستند به شدت در بیم و هراسند که اگر شهر حلب توسط نیروهای مسلح سوریه آزاد شود شرایط جنگ برای آنها تغییر خواهد کرد.
اخیرا برخی رسانه های آمریکایی گزارش داده بودند که در صورت آزادی حلب،  کار گروه های تروریستی تمام است و جنگ به سرعت به نفع بشار اسد به اتمام خواهد رسید.
دو مقام آمریکایی در گفت وگو با پایگاه خبری «دیلی بیست» اعلام کردند که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه می‌تواند بزرگترین دستاورد در نبرد داخلی درازمدت در این کشور را بدست آورد و ظرف مدت چند هفته نتایج را به نفع خود برگرداند و این امر با بدست آوردن کنترل شهر حلب از دست نیروهای معارض میسر خواهد شد.
از سوی دیگر سران وهابی سعودی نیز که در ادامه دیپلماسی بحران آفرینی برون مرزی خود میلیارد ها دلار در اختیار گروه های تروریستی قرار داده بودند تا بتوانند تفکر وهابی گری و گسترش افراطی گری را به نفع خویش در منطقه رقم بزنند زمینه باخت خود را با آزادی حلب نزدیک می بینند.

به گفته کارشناسان امور غرب، به همین دلیل غرب و برخی دولت های وابسته منطقه به ترفند های مختلف از جمله برقراری آتش بس شکننده و در عین حال نقض شده توسط خودشان روی آوردند تا بتوانند عناصر گروه های تروریستی را تقویت کنند. آنها در عین حال با بمباران مواضع نیروهای دولتی سوریه که البته بعدها مدعی شدند اشتباهی بوده در صدد تضعیف نیروهای ارتش سوریه بر آمدند. اما در این میان روسیه با حمایت هوایی و استقرار سامانه های موشکی اس 300 و اس 400 مقابل هر گونه حمله هوایی ولو اشتباهی غرب را گرفته است و آنها را در تور هوایی خود گرفتار خواهد کرد.

این کارشناسان بر این باورند که شهر راهبردی حلب در نهایت توسط نیروهای دولتی آزاد می شود و نزدیک به دو میلیون تن از مردم این کشور به خانه و کاشانه خود باز می گردند و شهر شرایط عادی خود را بدست خواهد گرفت هر چند که موانع در تحقق این امر توسط غرب و دولت های وابسته منطقه کم نیست و آنها نمی خواهند شکست خود را در بحران آفرینی در سوریه شاهد باشند.