سرویس بین الملل- پلیس پاکستان حافظ سعید را به اتهام طرح‌ریزی حملات تروریستی هند در سال 2008 بازداشت کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های اسلام آباد، پلیس پاکستان روز سه‌شنبه "حافظ سعید" را که به طرح‌ریزی حملات تروریستی بمبئی محکوم شده است در شهر لاهور تحت بازداشت خانگی قرار داد و تمهیداتی را برای جلوگیری از تجمع حامیان وی در اطراف خانه‌اش در نظر گرفت.

به باور کارشناسان، بازداشت حافظ سعید ممکن است تنش‌ها میان پاکستان و هند را به عنوان دو کشور هسته‌ای کمتر کند. البته دهلی هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

در سال 2008، 10 نفر با حمله به چندین مکان مختلف از جمله دو هتل مجلل، یک مرکز یهودی و یک ایستگاه قطار در هند، 166 نفر را کشتند. این افراد شامل مسافران، اتباع خارجی و چندین نفر از افراد برجسته و ثروتمند هند بودند. این حملات پاکستان و هند را تا آستانه جنگ پیش برد. هند حافظ سعید را عامل این کشتار می‌داند.

پلیس هند شب گذشته (دوشنبه) حافظ سعید را بازداشت و پیش از سپیده‌دم در حصر خانگی قرار داد. یکی از تصویربرداران رویترز اعلام کرد شاهد نصب موانعی در اطراف خانه سعید بوده است؛ اما پس از اینکه تقریباً 100 نفر از حامیان وی در محل تجمع کردند رسانه‌ها از حضور در آنجا منع شدند.

حامیان حافظ سعید، اسلام‌آباد را به تن دادن به خواسته‌های آمریکا و هند متهم می‌کنند. آمریکا برای اطلاعاتی که به بازداشت سعید منجر شد حدود 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

حافظ سعید در ماه‌های اخیر کنفرانس‌های مطبوعاتی مختلفی را درباره سرکوب در کشمیر (منطقه تحت کنترل هند) برگزار کرده است.

هنوز دلیل بازداشت سعید در این برهه زمانی مشخص نیست. یکی از مقامات دفاعی ارشد پاکستان در این خصوص گفت با اینکه اسلام آباد هیچ تماسی با دولت جدید آمریکا برقرار نکرده؛ فشار این کشور برای انجام اقدامی جدی درباره این حملات را احساس کرده است.

این مقام اعلام کرد: «ترامپ تصمیمات سختی را علیه مسلمانان گرفته است. حتی بحث‌هایی درباره انجام اقداماتی علیه پاکستان نیز مطرح شده است. در نتیجه این اقدام با توجه به شرایط موجود اتخاذ شد».

چندین مقام پاکستانی نیز در این خصوص گفته‌اند تلاش‌های هند برای منزوی کردن پاکستان تقریباً موثر بوده و حتی باعث اعمال فشار از سوی چین بر اسلام آباد شده است.

وزارت خارجه هند در این باره اظهار نظری نکرده است. سعید پس از وقوع حملات تروریستی سال 2008 در حبس خانگی قرار گرفت؛ اما 6 ماه بعد در ژوئن 2009 آزاد شد.