سرویس بین الملل - دبیر کل سابق سازمان ملل متحد به ریاست جمهوری کره جنوبی نمی اندیشد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از لوفیگارو، بان کی - مون که ماه گذشته دوره دبیرکلی سازمان ملل را پایان رساند در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی شرکت نخواهد کرد.

سیاستمدار 72 ساله کره جنوبی که پیشتر نیز کرسی وزارت امورخارجه کشورش را در اختیار داشته است، در محافل سیاسی و افکار عمومی داخلی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود ولی بان کی مون این خبر را رد و اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد داشت.
مقامات قضایی در کره جنوبی می‌گویند که به نظر آنها پارک گون هه، رئیس جمهور کره جنوبی، خود نیز در پرونده فساد مربوط به چوی سون سیل، یکی از دوستان بسیار نزدیکش، در سوء‌استفاده از فرصت و امکانات دولتی دخیل بوده است.

لی یانگ ریول، داستان کل، گفته است که خانم پارک به عنوان “همدست” در این پرونده دست داشته است اما وی دارای مصونیت است.

به گفته مقامات قضایی به دلیل مصونیت رئیس جمهور، آنها نمی‌توانند اتهام رسمی علیه وی مطرح کنند. اما چوی سون سیل به طور رسمی متهم شده است.

خانم چوی دوست چندین ساله رئیس جمهور کره جنوبی، متهم شده که به پشتوانه دوستی با رئیس‌جمهوری میلیون‌ها دلار از شرکت‌ها کمک مالی دریافت کرده است.

خانم چوی دختر رهبر یک فرقه مذهبی است که تا زمان مرگش “راهنمای روحانی” خانم پارک بود. در سال ۲۰۰۷، یک دیپلمات آمریکایی پدر خانم چوی را “راسپوتین کره‌ای” توصیف کرد و گفت که او از نفوذ روحانی خود بر پارک گون هه برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود سوء استفاده می‌کند. رسانه‌های کره‌ای گفته بودند که خانم چوی موقعیت پدرش را به ارث برده اما رئیس جمهوری این اتهام را رد کرده است.