ترامپ در شرایطی که اتباع ایران، سوریه، عراق، لیبی، سودان، یمن و سومالی را تهدیدی برای آمریکا برشمرد که تاریخ نشان می دهد در چهل سال گذشته هیچ ردپایی از مردم این کشورها در حملات تروریستی ایالات متحده دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، دونالد ترامپ چند روز پس از ورود به کاخ سفید و قرار گرفتن در مسند ریاست جمهوری آمریکا فرمانی را امضا کرد که براساس آن اتباع هفت کشور مسلمان ایران، سوریه، عراق، یمن، لیبی، سودان و سومالی به مدت دست کم 90 روز اجازه ورود به ایالات متحده را نداشتند. او هدف از این کار را حفظ امنیت داخلی کشورش ذکر کرد.

این اقدام با واکنش های زیادی در داخل و خارج آمریکا روبرو شد. وزارت خارجه ایران با تاکید بر عدم عطف به ماسبق شدن از اقدام متقابل خبر داد. رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه در برابر ورود آمریکایی ها به این کشور دست به چنین کاری نخواهند زد، اما فرمان ترامپ را محکوم کرد. صدراعظم آلمان نیز اظهار داشت از حقوق اتباع دو گانه خود در برابر این طرح ترامپ حمایت کامل می‌کند. خانم امبر راد، وزیر کشور بریتانیا با غلط و تفرقه افکنانه خواندن دستور ترامپ، این سیاست را فرصتی برای تبلیغ داعش دانست. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم از مسلمانان دفاع کرد و گفت پناهجویان را می‌پذیرد.

علاوه بر این راهپیمایی ها و تجمع های اعتراضی مختلفی در برخی شهرها و فرودگاه های آمریکا در راستای مقابله با این فرمان برگزار شد. در این میان سکوت رهبران عرب قابل توجه بود. آنها نه به صورت مجزا و نه در قالب سازمان همکاری اسلامی که مجمعی برای حضور تمامی کشورهای مسلمان است، به این مساله واکنشی نشان ندادند.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا با امضا این فرمان و با قدرت رسانه ای که در اختیار این کشور است، موج گسترده ای در زمینه اسلام هراسی در جهان ایجاد کرد. ترامپ در شرایطی که اتباع این هفت کشور را تهدیدی برای شهروندان آمریکایی برشمرد که تاریخ نشان می دهد دست کم در چهل سال گذشته هیچ ردپایی از مردم این کشورها در میان 10 حمله تروریستی ایالات متحده دیده نمی شود.

در مقابل اتباع عربستان، امارات متحده عربی، لبنان، پاکستان و افغانستان در تعدادی از این حملات به طور مستقیم دست داشته اند. در این راستا از قلم افتادن نام عربستان و مصر در فهرست ترامپ به رغم نقش 15 تبعه سعودی و 4 شهروند مصری در حادثه 11 سپتامبر که منجر به مرگ بیش از سه هزار نفر شد، مورد توجه است. از این رو بی دلیل ریاض و دیگر کشورهای عرب منطقه در برابر این دستور ضد اسلامی سکوت کنند.  

از طرفی هفت کشور مورد اشاره کاخ سفید بیش از بسیاری از کشورهای جهان در معرض تجاوزات و سیاست های تروریستی آمریکا بودند. ایران در دوران حکومت پهلوی نیز از برنامه ریزی های تروریستی واشنگتن در امان نبود و کودتا 28 مرداد و سقوط یک دولت مردمی و ملی بارزترین مورد است. این روند از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شدت یافت اما حتی یکبار هم ایران در واکنش به رفتارهای کاخ سفید در خاک آمریکا دست به اقدام متقابل نزد.

سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان هم که اکنون درگیر جنگ و بحران انسانی هستند در نتیجه سیاست های ایالات متحده به این روز افتاده اند. در این کشورها آمریکا یا مستقیما مداخله کرده است مانند حمله به عراق در سال 2003 و به لیبی در سال 2011 و یا با چراغ سبز به متحدانش در این فجایع نقش دارد.

در این رابطه می توان به اولین دستور نظامی ترامپ اشاره کرد که چند روز قبل به بهانه از بین ردن مواضع القاعده در یمن، باعث جان باختن بیش از 40 غیرنظامی شد. براین اساس رویکرد آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار خطرناکتر و تهدید کننده تر است. تا جایی که ادامه این روند می تواند چندین نسل را در این کشورها از بین ببرد.

در همین حال علت آنکه ایران به عنوان با ثباترین کشور منطقه در فهرست مذکور قرار گرفت را باید در مواضع ضد ایرانی کابینه ترامپ جستجو کرد. انتخاب افرادی در پست های کلیدی وزارت دفاع و امور خارجه که با جمهوری اسلامی ایران در تضاد هستند احتمال رفتارهای شدیدتر علیه کشورمان را افزایش داده است.