گارد ساحلی لیبی طی هفته گذشته در مجموع 1131 پناهجو را از آب‌های این کشور در نزدیکی صبراته گرفت.

به گزارش مرور نیوز، این پناهجویان در چهار قایق بادی و سه قایق چوبی قصد داشتند با گذشتن از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند.

این پناهجویان به بازداشتگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که به خاطر شرایط غیرانسانی و نقض گسترده حقوق بشر مورد انتقاد هستند.

در پی بسته شدن مسیر ترکیه - یونان به روی پناهجویان، لیبی به مرکز اصلی اعزام پناهجویان به اروپا تبدیل شده است و قاچاقچیان هم اغلب با دریافت پول زیاد آنها را سوار بر قایق های فاقد ایمنی روانه دریا می کنند. طی سال گذشته بیش از 4500 پناهجو طعمه دریا شده‌اند.

در همین حال، رهبران اروپا روز جمعه طی نشستی در مالت به لیبی پیشنهاد کردند که در ازای محدود کردن موج ورود پناهجویان از کشورهای شمال آفریقا، کمک های مالی و غیره در اختیار لیبی قرار خواهند داد.

گرچه لیبی هنوز پاسخ روشنی به این پیشنهاد نداده اما این طرح انتقادهایی را به همراه داشته است. به گفته منتقدان، طرح مذکور پناهجویان را بیشتر در معرض خطر و سوءاستفاده قرار خواهد داد.

یورونیوز در گزارشی منتشر کرد: لیبی در حال حاضر مهمترین مسیر پناهجویانی است که برای فرار از شرایط دشوار در کشورهای بحران زده آفریقایی و خاورمیانه می خواهند خود را به اروپا برسانند. در این کشور آشفته و از هم پاشیده، خشونت‌های غیرقانونی در قبال پناهجویان به روالی عادی و روزمره تبدیل شده است؛ عده‌ای از آنها در بازداشتگاه‌های موقت در شرایط سخت و غیرانسانی به سر می برند.